Fjälltur på väster om Sylarna sommaren 2016

Till toppnivå albumlistan.

Meråker syd

Fjällvandring väster om Sylarna.

Denna sommar utnyttjar vi tåg och fötter för att ta oss runt i Sverige och Norge.

Onsdag 20/7 Göteborg - Oslo - NSB nattåg till Trondheim
Akershus från Akresbrygge. Jag börjar denna dag med att ta tretton-tåget från Göteborg till Oslo. Väl framme strosar vi runt på Akershus och Akersbrygge, för att så småningom avnjuta en god indisk middag på New Dehli (Øvre slottsgate 10). Framåt 10-tiden var det dags att gå tillbaka till Oslo S och checka in på nattåget till Trondheim. Både öronproppar, välkomst godis och en lista på hotel som NSB har frukost/dusch avtal med fanns att finna i sovkupén.
Torsdag 21/7 Trondheim - Storlien - Storvallen
Trondheim, gamla hamnen i Nidälven Efter frukost på rekommenderat hotell strosade vi runt i Trondheim sökandes skugga denna 30 grader varma dag. Första stopp blev vid Nidarosdomen där det som vanligt kryllade av folk.

Tillbaka till hamnen för att köpa biljetter till en 1,5 timmars guidad båtrundtur på Nidälven och i hamnen. Avgång blev en dryg halvtimme senare än annonserat eftersom båten användes som förstärkningsbåt för att skeppa ut baddjävlar till Munkholmen (ända sandstranden i hela Trondheimsområdet enligt guiden).

Efter avslutad tur tog vi oss till Indian Tandoori restaurant (en trappa upp på Søndre Gata 22) som är en av byns två (av oss kända) indiska restauranger för att inta en rejäl lunch. Ett besök kan rekommenderas.

Efter maten var det dags att återvända till Trondheims station för att ta de bastuartade dieseltåget upp till Storlien. Fick köra med krypfart sista biten fram till Storlien på grund av risk för solkurvor. Väl framme blev vi hämtade av ägarinnan från Storliens fjällgård, Storvallen så att vi slapp knalla längs 4 km längs E14.

Kvällen middag var renskav med ris och kryddig sås, samt glass med hjortronsylt. Gott!

Fredag 22/7 Storvallen - Blåhammaren (5t)
Blåhammaren Efter frukost och niste på vandrarhemmet bar det iväg uppför till Blåhammaren i stekande sol.

Trotts att vi bokade boende här redan i mitten av Maj så var det ända som fanns två sängar i annexets 14-bäddsrum där ryggsäckarna inte fick plats. Så tätt packade våningssängar har vi inte stött på tidigare.

Kvällen trerättersmiddag hade renrostbiff som huvudrätt.

Lördag 23/7 Blåhammaren - Storerikvollen (6t)
Myrmark mellan Blåhammaren och Storerikvollen När frukost, temors och niste var avklarade så bar det iväg till Storerikvollen längs lättgången fäbodväg och många långa spänger.

Även här hade vi bokat i förväg; 2 bäddar. Det visade sig bli två sängar i ett fyrbäddsrum och inte som vi fruktat storlogin under takåsen en trappa upp.

På Storerikvollen fick vi sparrissoppa, renskav (gräddig sås) samt en bärkompott. Den norska gräddiga skaven var klar mycket godare än den svenska.

Söndag 24/7 Storerikvollen - Ramsjøhytta (6t)
På väg mellan Storerikvollen och Ramsøhyttan. Dags för en lite längre och blötare etapp. Lite regn och mycket myr om än en hel del spänger. I princip ingen höjdskillnad förutom i slutet på ettappen när vi skulle upp från en parkeringsplats till Ramsjøn och Ramsjøhyttan.

Denna kväll fick vi fixa maten själva eftersom hytten är självbetjänt. Det blev en burk Bacalau förstärkt med ett 2-portioners packet basmatiris.

Måndag 25/7 Ramsjøhytta
Morgonsol på Fongen, Ramsjøhytta. Dags för vilodag vid Ramsjøn. Nästan mitt på turen och bästa platsen att njuta av sol, vind och vatten. Framföralt glittrade fantastiskt fint i vattnet frampå kvällskvisten, precis som en klassisk målning av en sjö avnjöts horisontella små blänkande vågor och ljusfält från gluggarna i molntäcket.

Det finns gott om fisk i sjön men vi har varesig utrustning eller fiskekort så vi fick nöja oss med vad skafferiet erbjöd. Till lunch blev det pasta med pannkakor och till middag sod förstärkt med ett 2-portioners packet basmatiris.

Tisdag 26/7 Ramsjøhytta - Schulzhytta (5t)
På väg mellan Ramsjøhytta - Schulzhytta Vi hann precis upp till första passets topp och första rasten innan regnet började. På med regnkläder och rastat vidare. Regnet följde oss genom passet och övergick så småningom i ett glest knäppande på ponchon; riktigt meditativt. När regnet slutat blev det nisstepaus och till och med lite sol.

Sista kilometern fram till Schulzhyttan gick i myrmark som helst av allt ville suga fast kängorna. Denna hytta är DNTs minsta betjänta hytta med 30 sängplatser; vi blev sex nattgäster i hyttan denna kväll. Riktigt rolig att vara så få då fick alla chans att lära känna varandra lite granna. Från Arvikamannen, ambulansvårdarstudenten, de två damerna som kämpade sig fram längs Norge på tvers leden (tre dagar i skog och sugande myrmark med tält, kök och allt som behövs (runt 23 kg i säcken).

Dagen middag var tomatsoppa, renskav (gräddiga norska varianten) samt rabarberkräm med en klick grädde.

Onsdag 27/7 Schultzhytta - Bjørneggen (7t)
På väg mellan Schultzhytta - Bjørneggen Dags för turen längsta etapp. De första tre kilometrarna på en nyflyttad led (en vecka gammal); startade tillbaka samma väg som vi kommet för att utnyttja bron över Rolta istället för att behöva vada över Rolta ett par kilometer uppströms bron. Den nya leden var fin; väl rösad och upptrampad sedan tidigare (alternativ väg då det var svårt att passera vadet?).

Uppåt, uppåt i myrmark som suger fast kängorna...

Väl uppe på kalfjället fortsatte det vara mycket myr, men slutligen kom vi fram till mera lättgången natur (en helt slät rullstensås som var nästan som en väg). Andra vadstället över Rolta erbjöd inte något större problem, så här högt uppe var den ganska oskyldig.

Det tog oss 10 timmar (varav 8 timmars gång) att ta oss fram till dagen mål, Bjørneggen. Sista biten gick på en gammal gruvväg från Litlefjæll gruva ner till byn åsen där Bjørneggen ligger.

Dagen middag blev en burk ärtsoppa med fläsk samt "jästpankakor". Hittils var vi ensamma i hyttan och fick bruk för vår DNT-nyckel, men vid 10 tiden dök det upp ett annat par som också planerat in sin övernattning i hyttan.

Torsdag 28/7 Bjørneggen - Teveltunet (6t)
På väg mellan Bjørneggen - Teveltunet Vi hade inte läst på ledbeskrivningen tillräckligt bra så vi missade att leden mot Kluksdalen startade med en gammal säterväg till Volvollen; istället valde vi att följa bilvägen till Kluksdalen (särskilt som leden mestadels skulle gå i myrar och innehålla ett vad). Vilken skillnad på att gå på väg kontra i myrmark (dock mår fötterna bättre av myrmark än hårdgjord väg).

Framme i Kluksdalen blev det en kort rast för att sedan gå uppför i skogsmark under en lång stund innan vi var upp på Litlefjellet där vi tog dagens lunchpaus. Ner igen och vidare genom blöt myrmark tills vi slutligen kom upp på lite kalfjäll; dock genomkorsat av raviner. Till slut skymtade vi några byggnader framför oss på andra sidan en dalgång. Ända dit fram skulle vi inte som tur var.

Vi kom fram till Teveltunet kvart i sex på kvällen precis i tid för att inta middag klockan sex (utan dusch men i torra kläder). Dagen middag var renskav (gräddiga norska varianten) och som dessert en hemgjord tyttebärsis.

Fredag 29/7 Teveltunet - Brudslöjan - Storlien (2t, 6km)
Brudslöjan Efter två långa etapper var vi rörande överens om att välja kortaste vägen till Storlien, det blev vägen via Brudslöret (Brudslöjan), ett högt vattenfall. Vägen började bra, cykelväg, men krympte efterhand ihop till en liten stig med mycket rötter och ett antal raviner att klättra upp och ner i (oftast på fina trätrappor). Fallet och alla vajrar (del av Rypetoppens äventyrsanläggning) var imponerande.

Lunchbuffé på Le Ski Lodge, sedan vila och en liten stadsrundtur till fots. Middag i form att "Biff" (norska för Entrecote) och sedan i säng lika tidigt som vanligt under hela vandringen (dvs mellan 9 och tio).

Lördag 30/7 Storlien - Östersund - Nattåget till Stockholm
Storliens station Morgontåget till Östersund, väl framme fanns det som tur var lediga förvaringsboxar så att vi kunde lämna ryggsäckarna på stationen och ge oss ut på stan. Jämtlands röding till lunch och efter att ha avnjutet Östersund - Elfsborg på deras nya fotbollsarena så var det dags för indisk avslutningsmiddag på Jämtlands indiska restaurant.

Tillbaka till stationen och nattåget till Stockholm som anlände i tid.

Söndag 31/7 Nattåget - X2000 Stockholm - Göteborg
Nattåget var i tid till Stockholm, men X2000 tåget till Göteborg 8:25 dök inte upp på spår 10 förrän 8:35. Men ytterligare 10 minuter senare var vi på väg. Framme i Göteborg 20 minuter sena, dvs precis lika sena som vid starten från Stockholm.

Klicka på en bild för att förstora den

iP6p_0931.jpg iP6p_0932.jpg iP6p_0933.jpg iP6p_0934.jpg iP6p_0936.jpg SX50_1037.jpg SX50_1038.jpg SX50_1039.jpg SX50_1040.jpg SX50_1042.jpg SX50_1043.jpg SX50_1044.jpg SX50_1045.jpg SX50_1046.jpg SX50_1047.jpg SX50_1048.jpg SX50_1049.jpg SX50_1050.jpg SX50_1051.jpg iP6p_0937.jpg iP6p_0938.jpg SX50_1052.jpg SX50_1053.jpg SX50_1054.jpg SX50_1055.jpg SX50_1056.jpg SX50_1057.jpg SX50_1058.jpg SX50_1059.jpg SX50_1060.jpg SX50_1061.jpg SX50_1063.jpg SX50_1064.jpg SX50_1065.jpg SX50_1066.jpg SX50_1067.jpg SX50_1068.jpg SX50_1069.jpg SX50_1070.jpg SX50_1071.jpg SX50_1073.jpg SX50_1074.jpg SX50_1075.jpg SX50_1076.jpg SX50_1077.jpg SX50_1078.jpg SX50_1079.jpg SX50_1080.jpg SX50_1081.jpg SX50_1082.jpg SX50_1083.jpg SX50_1084.jpg SX50_1085.jpg SX50_1086.jpg SX50_1087.jpg SX50_1088.jpg SX50_1089.jpg SX50_1090.jpg SX50_1091.jpg SX50_1092.jpg SX50_1093.jpg SX50_1094.jpg iP6p_0939.jpg SX50_1095.jpg SX50_1096.jpg SX50_1097.jpg SX50_1098.jpg SX50_1100.jpg SX50_1101.jpg SX50_1102.jpg SX50_1103.jpg SX50_1105.jpg SX50_1106.jpg SX50_1107.jpg SX50_1108.jpg iP6p_0941.jpg

Valid HTML 4.01! Valid CSS!