Fjällvandring från Ramundberget till Vålådalen via Gåsen och Lunndörren sommaren 2014

Till toppnivå albumlistan.

Vandringsplanen

Avstånden som anges mellan stugorna variarer ganska vilt beroende på var man hämta uppgifterna ifrån!

Måndag 21/7 Göteborg - Mora - Åsarna (Inlandsbanan)
Avresa från Göterborg C kl 7:35 med Tågabs tåg via Kristinehamn till Mora. Tåget är skyltat "Inlandsbanan" eftersom sträckan Kristinehamn Storfors är södraste delen av inlandsbanan; efter Storfors så kör tåget vidare på Bergslagsbanan (Göteborg - Falun) och letar sig via småbanor upp till Mora. Tre 60-talsvagnar utan AC men med bra åkkomfort, denna dag med strålande sol och runt 27 grader varmt hade det varit skönt med AC i vagnarna...

Fikapaus i Fågelsjö, Caffé Bortom Åa Möter Lars på inlandsbanetåget (Mora - Östersund) där han sitter i den helt obokade extravagnen som man satt in idag eftersom det var runt 90 resande som skulle med. Vi åker med till Åsarna där tåget tar 40 minuters matstopp. Checkar in och avnjuter en god röding.

Tisdag 22/7 Åsarna - Ramundberget (Länstrafikbuss)
Efter en god frukost på Ski-Centret i Åsarna promenerar vi iväg till länstrafikens busshållplats för att ta buss 164 till Funäsdalen. I Funäsdalen byter vi till linje 622 som är en taxi som kör oss upp till Ramundberget via Bruksvallarna.

Restaurang Tusen, Ramundbergets fjäll. Vi hinner precis med att ta Fjällgårdsbanan (ny stollift) upp till fjället och siktar in oss på lätt lunch på restaurang Tusen. Och lätt blir den eftersom nästan allt är slutsålt denna dag (stor kanelbulle, damsugare/glass och capuchino var det som fanns kvar). Vi storsade sedan ner genom Mickelinas värld.

Kvällens middag blev renrostbiff med tillbehör.

Onsdag 23/7 Ramundberget - Fältjägaren (16 km vandring)
Dagen börjar som vanligt med ett hundratal höjdmeter upp till kalfjället genom en fuktig och var björkskog med massor av bromsar. Jämfört med motsvarande uppstigningar i Norge så var det dock inte brant utan en ganska behaglig lutning (om man nu kan kalla lutningar för behagliga). Vy från leden mellan Ramundberget och Fältjägarstugorna med Sylarna och Helags i bakgrunden

Väl uppe på kalfjället var den en mycket trevlig och vacker vandring fram till Fältjägarstugan. Dagen lunch var medhavd niste från Ramundberget. Efter lunchen började några droppar falla; fantastiskt skönt denna solstekat dag (drygt 20 grader varmt och strålande sol känns som 30 grader). Regnskydd på säcken och sedan vände vi ryggen mot vinden och avnjöt regnet, det blev dock lite intensivare än vi hade väntat oss (både hagel och rejät stora droppar). Men nu var det inte lönt / möjligt att ta på regnkläder, så det var bara att invänta att regnet drog över och sedan knalla vidare.

Vi tog en långpaus ungefär en timme innan vi var frame vid stugan och satt och njöt av den fina utsikten över Sylarna och Helags! Åskmuller i fjärran men inte på oss.

I stugan blev vi sju personer denna natt (vi plus en i ena halvan och ett par med hund samt ett annat par i den andra halvan). Dagens middag: Köttbullar (helkonserv) med potatismos.

Torsdag 24/7 Fältjägaren - Helags (12 km vandring)
Samma fina väder även denna dag; vackra vyer över Predikstolen på Helags. Dagens lunch: Tortelini. Predikstolen, Helags

Som vanlig mycket folk på Helagsstationen; vid incheckningen hittade han inte vår bokning men efter lite fixande och trixande fick vi det vi bokat (del i fyrbäddsrum), troligen var det de andra två som vi fick dela rum med som blev nedgraderade från sitt bokade dubbelrum som var lösningen på problemet. Dessa två var här för att delta i en Fjällrävssafari som tycks ha blivit ett populärt arrangemang denna säsong. Folk utan bokningar fix sova i bastun, duschen, kök mm.

Helags Dagens middag var en fin salladsbufé, följt av Falukorv gjord på renkött och en bärpaj som avslutning.

Fredag 25/7 Helags - Gåsen (18 km vandring)
Långt men lättgånget; kändes ungefär som stcäkan mellan Fältjägaren och Helags som ju är mycket kortare. Dagens lunch: smörgåspaket från Helags. Vandraren

Framme på Gåsenstugorna så välkomnades med saft av stugvärdens pigga barn. Dagens middag Kallops (helkonserv) med potatismos.

Lördag 26/7 Gåsen - Vålåstugorna (16 km vandring)
Detta visade sig vara den etapp som var mest svårgången; dvs stenig stig att hoppa fram på och dessutom svårt att följa leden. De vi pratat med på kvällen innan som gått motsat riktning hade missat leden på ett ställe, inte så konstigt för där vek den av nästan rakt upp för en bäck. På vårt håll visade det sig att vadet över Härjångsån (nedanför Härjångssjöarna) inte låg där leden korsar ån på kartan utan en bit uppströms; fint vad kunde gå över helt torrskod. Lunchpaus med tortelini precis efter vadet. Mens vi satt och åt kom det ytterligare en vandrare som vi kunde peka ut vadet för. Härjångsån

Även mot slutet av leden när vi var en knapp timme ifrån Vålåvalen så kom både vi och en annan vandrare bort från leden en kort stund; dock inget att ta fel på så vi var snart på spåret igen. Dagens middag Gulashsoppa med 3dl ris.

Söndag 27/7 Vålåstugorna - Lunndörren (16 km vandring)
Denna dag får vi kontat med fjällurskogen som kommer att dominera sista dagens vanding. Men innan dess har vi några broar att passera. Bron över Lunndörrsån

Vi hade planerat in dagens lunch (patanegraskinka lagrad 2 år med potatismos) vid ett vattendrag då vi är uppe på kalfjället, men detta och intillliggande vattendrag var i sin; så vi fick ta oss ner en liten bit till ett annat litet vatten precis norr om stigen.

Strax innan vi nådde bron över Lunndörrsån passedade vi ett frikst flöde med svalt vatten, Tvärån, här fanns det chans att tank både sig själv och flaskan.

Stugvärden i Lunndörrsstugan var ett ungt par som hade minst två barn med sig (en sjuåring och ett blöjbarn). De hade vänner på besök som ocks hade barn i denna ålder, dessutom kom sent ett sällskap på nio personer (två barnfamiljer) så det var livat och glatt på stugplatsen. Ny jättefin bastu med tillhörande dopp avprovades. Middagen blev en helkonser med ChiliConCarne och 3 dl ris (2 dl hade nog räckt i detta fall eftersom den var lite matigare än gulashsoppan).

Måndag 28/7 Lunndörren - Vålådalen (14 km vandring)
Fyra timmars vandring genom urskogen med en paus i mitten för vattentankning. Sedan var vi framme i Vålådalen, aldeles efter kl 14 så det var fritt fram att checka in på vårt rum och ta en dusch innan vi gav oss på Våffelbuffén (fem våfflor var blev det). Vålådalen

Dagens middag: Salladsbuffé med litet sillbord (hjortronsill och lingon/kanel sill, ägg) följt av älgfärsbiffar med kantarellsås (maffig) samt en bärpaj med vaniljsås.

Tisdag 29/7 Vålådalen - Östersund - Göteborg (nattåget)
Sovdags Vi tillbringade dagen på Jamtli. När de stängde kl 17 gick vi en runda bland Storsjöyrans utekrogar, föör att slutligen slå oss ner på Jämtland Indisk Restaurang med gott, grillat lammkött och TILL-öl.

Klicka på en bild för att förstora den

SX_0419.jpg iP5_0576.jpg SX_0420.jpg iP5_0577.jpg iP5_0578.jpg iP5_0579.jpg iP5_0580.jpg SX_0421.jpg SX_0422.jpg SX_0423.jpg SX_0424.jpg SX_0425.jpg SX_0426.jpg SX_0427.jpg SX_0428.jpg SX_0429.jpg SX_0430.jpg SX_0431.jpg SX_0432.jpg SX_0433.jpg SX_0434.jpg SX_0435.jpg SX_0436.jpg SX_0437.jpg SX_0438.jpg SX_0439.jpg SX_0440.jpg SX_0441.jpg SX_0442.jpg SX_0443.jpg SX_0444.jpg SX_0445.jpg SX_0446.jpg SX_0447.jpg SX_0448.jpg SX_0449.jpg SX_0450.jpg SX_0451.jpg iP5_0581.jpg iP5_0582.jpg SX_0452.jpg SX_0453.jpg SX_0454.jpg SX_0455.jpg SX_0456.jpg SX_0457.jpg SX_0458.jpg SX_0459.jpg SX_0460.jpg SX_0461.jpg SX_0462.jpg SX_0463.jpg SX_0464.jpg SX_0465.jpg SX_0466.jpg SX_0467.jpg SX_0468.jpg SX_0469.jpg SX_0470.jpg SX_0471.jpg SX_0472.jpg SX_0473.jpg iP5_0583.jpg iP5_0584.jpg iP5_0585.jpg iP5_0586.jpg iP5_0587.jpg

Valid HTML 4.01! Valid CSS!