Fjälltur på Hardangervidda med besök i Stavanger och Bergen sommaren 2013

Till toppnivå albumlistan.

Himmeln speglar sig i nedre Trestiklan

Fjällvandring på Hardangervidda med besök i Stavanger och Bergen.

Denna sommar utnyttjar vi tåg och båt för att ta oss runt i Norge.

Torsdag 18/7 Göteborg - Oslo - Stavanger
Tåget Göteborg - Oslo Vi börjar denna långa dag med att ta sju-tåget från Göteborg till Oslo S. Perfekt i tid till alla stationerna! Vi har fyra timmar på oss i Oslo innan ersättningsbussen till Drammen avgår. Perfekt för att spana in några Indiska restauranger och för att inta en rejäl middag. Efter att ha parkerat ryggsäckarna på stationen går vi en tur i Gröndal där det finns många indier att välja på. Sedan tar vi en tur på Karl Johan (i motsatt riktning från stationen) där vi hittar två starka kandidater: Jaipur och New Dehli. Valet blir Jaipur som ligger en trappa upp (ovanpå en Max) med fin utsikt över Karl Johan och folklivet.

Passagerarna luftar sig medan den avgrävd signalkabeln fixas Efter maten ger oss tillbaka till stationen och busskön. Bytet till tåget som vänder i Drammen pga banarbeten fungerar som det skall. Tåget lämnar Drammen strax efter fyra, och skall vara framme i Stavanger 23:23. Så blir det inte eftersom någon gräver av en kabel efter ungefär 2 timmars resa; all tågtrafik i hela sydvästra Norge stod stilla i halvannan timme! Drygt att vänta när man inte vet hur länge det kommer att dröja. Vårt tåg hade stoppat strax utanför en liten station och efter en dryg timme fick vi lov att rulla fram till stationen där det fanns en kort, låg perrong. Vilket gjorde det möjligt att släppa ut oss passagerare så att vi fick sträcka på benen (läs röka). Efter ytterligare en kvart så där var det dags att fortsätta färden mot Stavanger. Vi komm fram klockan 01:00 drygt halvannan timme sent. I Stavanger var det normalt regnväder. Vi hade en kilometer att gå till hotellet, Park Inn, det var som att gå mitt i ett moln.

Fredag 19/7 Båttur i Lysefjorden till Predikstolen
Predikstolen sedd från Lysefjorden Vi börja med att promenera en liten tur runt i Stavanger centrum och beundra de tre stora kryssningsbåtarna som ligger inne i hamnen. Dagens plan är att själva åka på en "kryssning" i Lysefjorden. Vi hittar två bolag som erbjuder Lysefjordstur, och väljer att åka med Norleds M/S Fjrodkongen som kör en 2,5 timmestur med expressbåt för 380 NOK per person. Turen går in i Lysefjorden där vi får uppleva de branta och höga fjordväggarna, predikstolen, getter och sälar.

Middag blir det denna dag på Dehli India Tandoori, Kirkegatan 4, Sandnes som det står på betalterminalskvittot. I själva verket var vi på "Dehli Indisk Restuarant", Sølvberggatan 7, Stavanger som det står på kassakvittot. Maten var Ok men inte mer.

Lördag 20/7 Buss Stavanger - Bergen
Utsikt från färjan, vår buss skymtar i nedre bildkanten Efter frukost tar vi bussen (buss4you) till Bergen; lyxigt med bara tre säten i bredd och gott om benplats. Bussen kör via E39 med två färjepauser: Mortaviken - Arvsvågen (25 minuter) och Hallhjem - Sandvikvåg (40 minuter).

Söder om Klostergaten Framme i Bergen hade vi en knapp kilometers promenad till vårt hotell, Comfort Hotel Holberg på Strandgaten 190. Efter att ha lämnat ryggsäckarna där gav vi oss ut på stan och tittade på Bryggen, Bergenshus fästning (fin utsikt från Øvre Sverresborg), området söder om Klostergaten fastnade vi speciellt för; lika tätbyggt som Bryggen men bara bostadshus i riktigt fins skick.

Söndag 21/7 Bergen - Flåm - Myrdal - Haugastøl
Båtmöte i Aurlandsfjorden Expressbåten till Flåm lämnar Bergen redan klockan åtta på morgonen så vi fick upp tidigt och hade turen att en bussresa skulle åka iväg från hotellet redan klockan halv åtta så de hade sett till att det fanns frukost från sju (normal öppnar man inte förrän halv åtta på söndagar). Dessutom såg vi till att hamna först i kön, och tur var väl det för de sista bussresenärerna i kön fick inte sin mat förrän kvar över sju. Man måste tydligen vara snabbätare på bussresa...

Ett av de två tågsätten som trafikerar Flåmbanan Expressbåten tar fem och en halv timme till Flåm och kör genom Sognefjorden, Aurdalsfjoren så man han hinner få sitt lystmäte av fjord och berg. Denna morgontur var perfekt; båten mindre än halvfull så det fanns gott om plats både inne och ute. På returresan såg det ut som att båten blev smock full (290 får plats). Vi hade god tid på oss i Flåm att äta middag och handla lite till kvällsmat och frukost nästa dag. Ankom halv två och tåget upp till Myrdal avgick 17:25. När Flåmtåget anlände till Myrdal stod redan tåget mot Oslo på Bergensbanan inne och väntade på oss, trotts att det var 20 minuter tills det skulle avgå. Just denna avgång på Bergenbanan verkar ha extra långa upphåll på Myrdal, Finnse, Haugastøl för att hinna med att hantera alla cyklar som skall lastas av och på. Att cykla rallarvägen från Haugastøl ner till Flåm verkar vara största innegrejen för tillfället; mycket populärare än att ut och vandra med ryggsäck i fjället.

Måndag 22/7 Haugastøl - Krækkja (17 km)
Stekande sol, 20 grader C, vindstilla Årets första vandringsdag. Runt 20 grader varmt, klar himmel, vindstilla; då blir det svettigt att gå och svårt att dricka så mycket som man borde. Som tur var fanns det lite småvattendrag att fylla flaskan ifrån. Vandringen börja med en brant sträcka som tar oss ungefär 300 meter upp från Haugastøl, sedan planar det och vi vandrar genom det mjukt kuperade fjällandskapet. Natten tillbringas i ett dubbelrum i huvudbyggnaden.
Tisdag 23/7 Krækkja - Halne - Sleipa - Hein seter (13 km)
Stigen mellan Krækkja och Halne Efter en bra natt på Krækkja har vi idag en vandring i tre delar: Från Krækkja till Halne 1,5 timmar (6 km), båttur med Halnekongen från Halne till Sleipa samt slutligen 2 timmars vandring från Sleipa till Hein seter. Natten tillbringas i ett fyrbäddsrum i huvudbyggnaden, de övriga två sängarna förblev till vår förvåning tomma trotts att det kom ganska många efter oss (de valde storlogiet istället).
Onsdag 24/7 Hein seter - Tuva (14 km)
Hallingskaret sett från leden mellan Hein seter och Tuva Dagen startar med en liten bropassage över Hein och sedan svagt uppför tills vi passerat förbi Grasnuten och StorGrønenuten. Därefter lite svagt nedåt tills vi är framme vid Tuva. I Tuva får vi nöja oss med madrass på golvet i sovsalen, vi blir totalt 9 sovande i salen som rymmer 20. På Tuva serverades en 2-rättersmiddag (ingen soppa) portionerad upp på talriken vilket är en trevlig omväxling liksom den goda maten.
Torsdag 25/7 Tuva - Ostaoset - Geilo (10 km)
Sista gången som vi ser Hardangerjøkulen från detta perspektiv Idag har vi en kort vandring ner till Ustaoset. Precis när vi lämnade Tuva kom ett par små regndroppar, men mer blev det inte. Merparten av turen håller sig uppe i höjd så att vi kunde avnjuta både Hallingskaret och Hardangerjøkulen. På slutet var det brant ner till Ustevatnet, riktigt hett i de brantare partierna. Slutligen fick vi knalla lite på småvägar ner till stationen. Vi hade två timmar på oss att äta vår niste innan tåget till Geilo kom.

I Geilo bodde vi (och tre busslaster) på Ustedalen hotell, Gamlevegen 32. Kvälls promenad med middag i centrum. Medan vi åt kom en rejäl, lokal, skur. Vi bytte snabbt bord till ett med plats för sex personer och tak. Taket räckte precis för att hålla oss två torra. Detta var första regnet sedan ankomsten till Stavanger, dvs en extrem vecka med Bergensmått mätt; där är det ju normalt med regn varje dag.

Fredag 26/7 Geilo - Oslo - Hallden - Göteborg (tåg, buss, tåg)
Geilo järnvägsstation Resans sista dag. Tåget kom i tid till Geilo och fortsatte att vara i tid ända till ankomsten i Oslo S. Jag lämnade ifrån mig ryggsäcken och vandrade upp längs Karl Johan för att inta en rejäl indisk lunch. Utanför Jaipur, där vi åt på utresan, stod tre brandbilar; det hade tydligen brunnit på just Jaipur. Själv siktade jag på New Dehli tvärs över gatan (Øvre Slottsgate 10) och det var ett bra val. Åt en tandorigrillad lammfile ((Dehli Gosht), bästa jag fått! Köttet var skuret så att det blev tunna lammeller som kunde stack ut från spettet och därmed kunde ta åt sig mycket kryddning och värme.

Gick tillbaka till stationen och ställde mig i kön till ersättningsbussarna (banarbete mellan Oslo S och Halden). Bussföraren tyckte att han var en kvart försenad till Halden pga fredagstrafiken, men vi som läst tidtabellen visste att tåget inte skull gå från Halden förrän 20:02 så att vi kom dit 19:30 tyckte vi var i god tid.

Klicka på en bild för att förstora den

S3_2928.jpg S3_2929.jpg S3_2930.jpg S3_2931.jpg S3_2932.jpg S3_2933.jpg S3_2934.jpg S3_2935.jpg S3_2936.jpg S3_2937.jpg S3_2938.jpg S3_0390.jpg S3_2939.jpg S3_2940.jpg S3_2941.jpg S3_2942.jpg S3_2943.jpg S3_2944.jpg S3_2945.jpg S3_2946.jpg S3_2947.jpg S3_2948.jpg S3_2949.jpg S3_2950.jpg S3_2951.jpg S3_2952.jpg S3_2953.jpg S3_2954.jpg S3_2955.jpg S3_2956.jpg S3_2957.jpg S3_2958.jpg S3_2959.jpg S3_2960.jpg S3_2961.jpg S3_2962.jpg S3_2963.jpg S3_2964.jpg S3_2965.jpg S3_2966.jpg S3_2967.jpg S3_2968.jpg S3_2969.jpg S3_2970.jpg S3_2971.jpg S3_2972.jpg S3_2973.jpg S3_2974.jpg S3_2975.jpg S3_2976.jpg S3_2977.jpg S3_2978.jpg S3_2979.jpg S3_2980.jpg S3_2981.jpg S3_2982.jpg S3_2983.jpg S3_2984.jpg S3_2985.jpg S3_2986.jpg S3_2987.jpg S3_2988.jpg S3_2989.jpg S3_2990.jpg S3_2991.jpg S3_2992.jpg S3_2993.jpg S3_2994.jpg S3_2995.jpg S3_2996.jpg S3_2997.jpg S3_2998.jpg S3_2999.jpg S3_3000.jpg S3_3001.jpg S3_3002.jpg S3_3003.jpg S3_3004.jpg S3_3005.jpg S3_3006.jpg S3_3007.jpg S3_3008.jpg S3_3009.jpg S3_3010.jpg S3_3011.jpg S3_3012.jpg S3_3013.jpg S3_3014.jpg S3_3015.jpg S3_3016.jpg S3_3017.jpg S3_3018.jpg S3_3019.jpg S3_0391.jpg S3_3020.jpg S3_3021.jpg S3_3022.jpg S3_3023.jpg S3_3024.jpg S3_3025.jpg S3_3026.jpg S3_3027.jpg S3_3028.jpg S3_3029.jpg S3_3030.jpg S3_3031.jpg S3_3032.jpg S3_3033.jpg S3_3034.jpg S3_3035.jpg S3_3036.jpg S3_3037.jpg S3_3038.jpg S3_3039.jpg S3_0392.jpg S3_0393.jpg S3_0394.jpg S3_0395.jpg S3_0396.jpg S3_0397.jpg S3_0398.jpg S3_0399.jpg S3_0400.jpg S3_0402.jpg S3_0403.jpg S3_0404.jpg S3_0405.jpg S3_0406.jpg S3_0407.jpg S3_0408.jpg S3_0409.jpg S3_0410.jpg S3_0411.jpg S3_0412.jpg S3_0413.jpg S3_0414.jpg S3_0415.jpg S3_0416.jpg S3_0417.jpg S3_0418.jpg S3_0419.jpg S3_0420.jpg S3_0421.jpg S3_0422.jpg S3_0423.jpg S3_0424.jpg S3_0425.jpg S3_0426.jpg S3_0427.jpg S3_0428.jpg S3_0429.jpg S3_0430.jpg S3_0431.jpg S3_0432.jpg S3_0433.jpg S3_0434.jpg S3_0435.jpg S3_0436.jpg S3_0437.jpg S3_0438.jpg S3_0439.jpg S3_0440.jpg S3_0441.jpg S3_0442.jpg S3_0443.jpg S3_0444.jpg S3_0445.jpg S3_0446.jpg S3_0447.jpg S3_0448.jpg S3_0449.jpg S3_0450.jpg S3_0451.jpg S3_0452.jpg S3_0454.jpg S3_0455.jpg S3_0456.jpg S3_0457.jpg S3_0458.jpg S3_0459.jpg S3_3040.jpg S3_3041.jpg S3_3042.jpg S3_3043.jpg S3_3044.jpg S3_3045.jpg S3_3046.jpg S3_3047.jpg S3_3048.jpg S3_3049.jpg S3_3050.jpg S3_3051.jpg S3_3052.jpg S3_3053.jpg S3_3054.jpg S3_3055.jpg S3_3056.jpg S3_3057.jpg S3_3058.jpg S3_3059.jpg S3_3060.jpg S3_3061.jpg S3_3062.jpg S3_3063.jpg S3_3064.jpg S3_3065.jpg S3_3066.jpg S3_3067.jpg S3_3068.jpg S3_3069.jpg S3_3070.jpg S3_3071.jpg S3_3072.jpg S3_3073.jpg S3_3074.jpg S3_3075.jpg S3_3076.jpg S3_3077.jpg S3_3078.jpg S3_3079.jpg S3_0460.jpg S3_0461.jpg S3_3080.jpg S3_3081.jpg S3_3082.jpg S3_3083.jpg S3_3084.jpg S3_3085.jpg S3_3086.jpg S3_0462.jpg S3_0463.jpg S3_0464.jpg

Valid HTML 4.01! Valid CSS!