Huldreheimen 2011-07-11 -- 2011-07-16

Till toppnivå albumlistan.

Nedre Langsua, Huldreheimen, Norge

En 4-dagars fjällvandring i Huldreheimen.
Måndag 11/7 Göteborg - Öxabäck - Arvika - Liomseter, bil 54 mil
Liomseter Dagen startar med fem kvarts bilkörning till Öxabäck där jag plockar upp Lars vid tåget.

Vi kör E45:an norrut med Arvika som första etappmålet. Där blev det lunch och en gnutta provianterande.

Vi körde via Hamar till Liomseter. Sista rummet var fullt när vi kom fram så det blev övernattning på madrasser i Peisestugan. Barnvecka och fællestur längs Jotunheimleden (med dansk turledare) fyllde anläggningen. Eftersom det inte kom fler så fick vi hela rummet för oss själva, stugans största rum.

Kvällens middag bestod av sparrissoppa, lammgryta med ris och gelé med vaniljsås som dessert.

Tisdag 12/7 Liomseter - Haldorbu, vandring 5 timmar (17 km)
Liomseter Dagens turbeskrivning.

Mulet och småregn när vi gick upp, det blev regnkläder på. Men så snart vi började gå så upphörde nederbörden och regnkläderna åkte ganska snart av igen. Uppåt genom björkskogen under den första timmen, sedan kom vi ovanför trädgränsen och kunde njuta av kalfjället.

Vi var de första som anlände till Haldorbu denna eftermiddag, men så snart vi låst upp så kom det ytterligare ett par som gått ända från Storhøliseter (7 timmar). De rekommenderade att vi skulle ta vägen på västsidan av Nordre Langsua istället för den kortare (3,5 timmar) vägen på östsidan. Totalt blev vi nio personer som övernattade på Haldorbu.

Till middag öppnade vi en burk bogskinka och lagade potatismos med ärtor och morötter.

Onsdag 13/7 Haldorbu - Storkvelvbu, vandring 5 timmar (18 km)
Jotunheimen Vi följde rekommendationen och istället för östsidesleden gick vi på västsidan av Nordre Langsua och fick därmed en underbar utsikt mot Jotunheimen under en stor del av vandringen.

Tidig lunchpaus vid Vesterheimsbua med Pasta Napoli (inköpt på Haldorbu) eftersom det var ont om vattendrag längs resten av sträckan. Sedan vidare upp till passet som var dagens högsta punkt, Hyllefjellet (1408 möh). Här mötte oss vyn mot Jotunheimen för första gången.

Vi fortsatte ner från passet och runt Nordre Langsua tills Skriursten (en annan DNT hytta) var i sikte. I stället för att gå ner till den hyttan gick vi vidare längs leden mot Storkvelvbua. Leden gick brant uppför (trotts att på kartan ser det ut som att man skall följa en höjdkura).

Nattläger på Storkvelvbu. Här delade vi hytta med 2 Holländska par som gått från Strand Fjellstue vid vägen och skulle tillbaka till Espedalen Fjellhotel dagen därpå. Lapskojs till middag och när Holländarna var klara med sin middag så gräddade vi pannkakor.

När vi pratade med "hyttevakten" (hans första tjänstgöring som sådan) så fick vi veta att det varit överfullt i hytten dagen innan. Mycket på grund av fællesturen som ju var 11 personer samtidig som det fanns minst en barnfamilj som gick samma triangel som vi, fast i omvänd riktning. Dels hade turledaren tydligen lett sin grupp fel (mot Haldorbu istället för mot Storkvelvbua) när de startade från Liomseter! Dels propsade han på att gruppen hade förtur till de mindre rummen, hyttevakten var tvungen att plocka fram reglementet och visa att det inte finns förtur för fællesturer (och deras ledare); det är bara barnfamiljer och personer över 60 år som har förtur till de mindre rummen om de kommer fram före klocka 20. För alla andra gäller att man tar vad som är ledigt i den ordning man kommer.

Torsdag 14/7 Storkvelvbu - Liomseter, vandring 5 timmar (19 km)
Nonstjønnengene Dagens tur är den längsta i kilometer räknat under denna vandring. Mycket fin tur med bra utsikt.

Lunchpaus utan vatten tillgång, hela turen går ju uppe på en torr höjd. Vi nyttjade delar av vårt nedburna vatten till att laga till en Pasta Napoli från Haldorbu.

När vi närmade oss slutet av kalfjällsdelen så hörde vi ett intensivt råmande, en skock helsvarta kossor med kalvar sprang runt som galningar (nuytsläppta?). Hela flocken samlades nära stigen och stod och stirrade intensivt på oss när vi passerade förbi på stigen.

Sista timmen var dryg, gick svagt nerför i ganska tät björkskog som aldrig verkade vilja ta slut. Stigen var söndertrampad av alla kossorna som gått på motsatt håll.

Vi hade bokat rum på Liomseter för två nätter denna gång (rum 3). Kvällens meny var Borscht (rödbetssoppa), älgkarbonader (älgfärsbiffar) och körsbärskräm med vaniljsås.

Fredag 15/7 dagstur från Liomseter upp till toppen av Nordre Suluhøgda
Vy från Nordre Suluhøgda Det tog 5 kvart att gå upp på toppen, nästan hela tiden i gles björkskog. Igen avvek verkligheten från kartan, precis när vi var upp ovan trädgränsen tog vi rast och förväntade oss att ha en kilometer till till toppen. När vi fortsatte var det bara runt 300 meter att gå innan vi var uppe på toppen!

Vi stannade ett par timmar på toppen och intog dagens lunch (niste och vatten). Helt fantastisk utsikt åt alla håll. Man ser Rondane, Jotunheimen, Dovre mm.

Tillbaka till Liomseter för dusch och middag. Idag serverades en minestronesoppa, sik och röding med potatis och färsk sallad samt som avslutning vaniljpudding med syltade skogsbär.

Lördag 24/7 Liomseter - Dokka - Lillestrøm - Göteborg, bil 205 + 310 km
Telenor-gropen på Liomseter Dags att fara hem igen. Vi åkte söderut längs väg 34 via Dokka till Lillestrøm (väg 4 och sedan 22).

Tanken var att äta Indisk lunch på Mirchi Indian Kitchen i Lillestrøm innan vi skiljs åt. Men tyvärr hade de inte öppnat ännu så istället fick det bli lunch på en trevlig Italiensk restaurant.

Efter maten körde jag vidare själv längs väg 22 ner till Sverige. Från Halden och ner till Hällevadsholm kallas väg 22/165 den "grön-blå" vägen. En vacker väg med mycket vatten och grönt som kan rekommenderas till alla som tröttnat på E6:an. Nästan ingen trafik alls. Det tar ungefär en halvtimme extra att köra väg 22/165 jämfört med att ta E6:an från Lillestrøm till Hällevadsholm.

Bensinen jag tankade i Charlettenberg räckte ända till Torp (utanför Uddevalla) tack vare den låga fart man får/kan hålla på Norska småvägar. Vid tankningen i Torp var det var 4 mil kvar innan tanken skulle vara helt tom.

Jag hann fram till Laxbutiken i Ljungskile med lagom marginal innan de stängde klockan 19.

Klicka på en bild för att förstora den

S3_2175.jpg S3_2176.jpg S3_2177.jpg S3_2178.jpg S3_2179.jpg S3_2180.jpg S3_2181.jpg S3_2182.jpg S3_2183.jpg S3_2184.jpg S3_2185.jpg S3_2186.jpg S3_2187.jpg S3_2188.jpg S3_2189.jpg S3_2190.jpg S3_2191.jpg S3_2192.jpg S3_2193.jpg S3_2194.jpg S3_2195.jpg S3_2196.jpg S3_2197.jpg S3_2198.jpg S3_2199.jpg S3_2200.jpg S3_2201.jpg S3_2202.jpg S3_2203.jpg S3_2204.jpg S3_2205.jpg S3_2206.jpg S3_2207.jpg S3_2208.jpg S3_2209.jpg S3_2210.jpg S3_2211.jpg S3_2212.jpg S3_2213.jpg S3_2214.jpg S3_2215.jpg S3_2216.jpg S3_2217.jpg S3_2218.jpg S3_2219.jpg S3_2220.jpg S3_2221.jpg S3_2222.jpg S3_2223.jpg S3_2224.jpg S3_2225.jpg S3_2226.jpg S3_2227.jpg S3_2228.jpg S3_2229.jpg

Valid HTML 4.01! Valid CSS!