Cykeltur längs Nord-Ostsee-kanalen 2009-05-20 -- 2009-05-25

Till toppnivå albumlistan.

Tät trafik på Kielkanalen

En 4-dagars cykeltur längs hela Nord-Ostsee-kanalen, mera känd som Kielkanalen här i Sverige.
Onsdag 20/5 Göteborg - Germanica
Utresa från Göteborg med Stena Germanica direkt efter jobbet kl 19.00. Vi bebodde en insides 2-bäddshytt på däck 8.
Torsdag 21/5 Germanica - Kiel - Rendsburg, 4-5 mil
Efter frukosten på färjan så började jakten på den cykelkarta som Harald beställt i förväg men som efter tre försök inte nått fram via posten (fjolårets exemplar gick inte att återfinna). Nu skulle den vänta på oss i Stenas terminal; det gjorde den inte. Vi fick leta oss fram till turistbyrån på stationen där den fanns att köpa.
För den intresserade: "Radroute Nord-Ostsee-Kanal", utgiven av Bielefelder Verlag, ISBN 978-3-87073-401-5, pris 9,95 EUR

Vi övriga passade på att skaffa lite kontanter i form av Euro i bankomaten. Sedan bar det iväg uppför Eckernförderstrasse som i sin tur leder ända fram till kanalen. Utsikt från bron vid Eckernförderstrasse

Efter fotostopp uppe på bron körde vi tillbaka ner till kanalens södersida. Vi fortsatte på sydsidan inklusive rundtur runt Flemhuder See. Ju närmare Rendsburg vi kom desto sämre blev anläggningsvägen; detta är den klart sämsta (läs ojämnaste) sträckan på hela turen.

Hela denna dag stötte vi grupper med ungdomar dragandes en skrinda full med ölbackar. Verkar var en lokal sed att fira kristihimmelsfärd genom att spela hög musik och dricka mänger av öl från en skrinda längs kanalen. Det tråkiga med detta var att de lämnade efter sig en hel del krossat glas...

Lunchpaus på fisk restaurang i Rade med god öring strax för Rendsburg. Undvik dock att dricka Appfelscholle på detta ställe. Vi startade lunchen vid ett fint utebord, men innan vi fått maten mörknade himlen och de först dropparna från turens ända regn kunde förnimmas. Vi flyttade inomhus och kunde äta i lugn och ro. Lagom tills maten var uppäten var åskskuren så gott som över. Vi drog på regnställen och fortsatte in till Rendsburg.

På väg mot Rendsburg Vi kom fram till hängfärjan, och tog en lite fotopaus. Den blev kort eftersom himlen svartnade igen och dropparna började falla. De 1,5 km till hotellet var precis lite för långt för att vi skulle klara oss torrskodda till hotellet. Åskvädret brakade loss rejält mens vi väntade på att bli incheckade och att Harald kom med nyckeln till cykelgaraget.

Denna kväll avnjöts klassik tysk schnitzel efter en god hemlagad sparrissoppa gjord på färsk sparris. Hotellets förråd av Weissbier tog nästan slut innan vi gick till sängs.

Nattens hotel blev
Schützenheim a Kanal
Itzehoer Chausse 2
24784 Westerrönfeld / Rendsburg
(04331) 8 90 41
www.hotel-schuetzenheim.de

Fredag 22/5 Rendsburg - Brunsbüttel, 7 mil
Vidare västerut längs kanalens södra sida ända fram tills den går in i Elbe, i Brunsbüttel. Första målet var lotsbytesstationen en dryg halvmil öster om Rendsburg. Vi kom bara halvvägs innan Harald (som liksom jag hade "punkteringssäkra" däck på cykeln) fick punktering. Det tog en halvtimme (och två försök) att fixa. Tack Hans.

Dagens första vattenhål Vid lotsbytesstationen utlovade kartan möjlighet att se klättrande lotsar, lite av en besvikelse eftersom de flesta båtarna som passerar har någon bit med låg reling där man givetvis hänger lotstrappan...

Färden fortsatte längs kanalens sydsida till Breiholzfärjan där vi funderade på att ta en en lite drickapaus. Vi var dock lite för tidiga; de höll precis på att öppna. Vi fick fortsätta västerut i motvinden. Här var anläggningsvägen uppriven för ombyggnad så det blev ett par kilometer på en liten parallellväg. Nästa vattenhål var först i Oldenbüttle, där vi fick köra en dryg kilometer söderut från kanalen för att få en klassisk ApfelScholle. Ungdomarna i gänget föredrog Weissbier, tror det fick lite avsmak på den konstiga ApfelSchollen vi fick till första dagens lunch.

Efter pausen var det bara att kämpa på i motvinden på en lååång raksträcka. När vi passerat den nya högbron vid Grünental började vi fundera på lunch, enligt kartan skulle det finnas ett ställe på andra sidan kanalen vid nästa färja (Hohenhörn). Någon konstaterade att Lars backdäck hade börjat spricka på sidorna på ett lite otrevlig sätt. Vi körde vidare till färjan och åkte över, men det var stängt! Det blev till att fortsätta på norrsidan (sol-sidan) till nästa färjeläge (Hochdonn) där det fanns både mat och behövlig cykelverkstad. Men vi åt så fick både Lars och Harald nya bakdäck på cyklarna. Maten var ingen höjdare direkt, men mätta blev vi i alla fall.

Färden gick sedan vidare på norrsidan av kanalen ända fram till vår logi för kvällen. Ett gammalt värdshus i en by som numer, hamnat i utkanten av Brunsbüttel. En äldre, mörkrädd, dam drev stället på egen hand efter att hennes man dött för ett par år sedan. Numera hade hon bara öppet för övernattande cyklister som bokat i förväg.

Dagens sista vattenhål Efter incheckning och sekvensduschning (fanns bara ett badrum som alla rummen delade på) tog vi cyklarna ner till centrum och slussanläggningen. Tyvärr var del fult på det tilltänkta middagstället så det fick bli en lite tråkigare restaurang precis intill (med slussutsikt). Vi försökte alla beställa samma rätt, Schweine Hackse med Sauerkraut, tyvärr fanns det bara 4 protioner så Harald och Hans kunde smita och äta fisk istället. Efter maten hann vi med ett kort slussbesök (de stänger åskådarläktaren vid solnedgången). Mörkercyklingen tillbaka till vårt gasthof gick bra.

Nattens hotel blev
Gasthof Zur Linde
Westerbütteler Strasse 15
2554 Brunsbüttel
(04852) 1332

Lördag 23/5 Brunsbüttel - Rendsburg, 7 mil
Vi började dagen med en riklig men något tråkig frukost. Vi fick stränga order att äta upp allt, och ett erbjudande om att köpa Gasthauset för 100 000 €.

Efter frukost körde vi ner till centrum och slussarna igen för att proviantera lite inför dagens cykling. Första halvan av denna dag tog vi varje färja vi såg. Dvs över till sydsidan på färjan närmast slussarna. Sedan tillbaka till norrsidan vid nästa färja (cykelväg saknades på sydsidan eftersom det var hamnområde där).

Färjan i Brunsbüttel Åter över till sydsidan i Kudensee, så att vi kunde undvika att köra i samma spår som dagen innan. Vi fortsatte på denna sida fram till den nybyggda bron vid Schafstedt. En kombinerad bil, järnväg och cykelbro. För att slippa den branta backen direkt upp till bron lämnade vi kanalen och följde vi en cykelled som gick en bit söder om den uppe bland åkrar och byar. Vi siktade på lite lunch på kafféet intill norra sidan brofäste där Harald och jag åt glass förra året. Det var lite lurigt att hitta dit men fram kom vi och Currywurst med Pommes blev det (besökarna efter oss fick nöja sig med annan mat eftersom vi åt upp hela lagret). Efter lunchpausen körde vi ner till kanalens norra sida för vidare färd till Rendsburg.

Sluss och broöppning i Gieselau-kanalen Lite paus för att inta "studentfoder" blev det vid slussen i Gieselau-Kanalen (som förbinder Eideer med Nord-Ostsee Kanalen). Vi hade tur och fick avnjuta en sluss och bro-öppning.

Tillbaka i Rendsburg körde bort till hälsningsstationen intill hängfärjan och intog en välförtjänt Weissbier. Via hängfärjan åkte vi sedan till det numera för oss välkända hotellet. Kvällen avslutades med en god måltid på den Grekiska restaurangen i grannkvarteret.

Nattens hotel blev
Schützenheim a Kanal
Itzehoer Chausse 2
24784 Westerrönfeld / Rendsburg
(04331) 8 90 41
www.hotel-schuetzenheim.de

Söndag 24/5 Rendsburg - Kiel - Scandinavica, 4-5 mil
Hemfärd från Rendsburg via slussarna i Kiel och Stena Scandinavica.

Hängfärjan i Rendsburg Vi startade återfärden genom att åka genom gång och cykeltunneln under kanalen (svalt och skönt). och följde den norra sidans rutt (med alla sina krokvägar runt Eider) tills vi slutligen var ute längs kanalen igen. Fortsatte på samma sida via en liten paus på Lindenkrug till kanalens slutpunkt i Holtenau. Här köpte vi biljetter till nästa guidade visning av slussarna och kanalmuseet. Vi hade nästan två timmar att fördriva innan denna visning, så vi passade på att avnjuta en enkel lyxmiddag på Hotel Waffenschmiede.

Har du tillfälle så passa på att följa med på den guidade slussvisningen. Här får man förklaringen till varför slussarna ser ut som de gör med skjutportar (eller dubbla portar som i den gamla slussen i Holtenau).

Efter avslutad guidning tog vi minifärjan över till sydsidan för vidare cykling till färjan. En liten smygpunktering tvingade oss till regelbundna minpauser för att pumpa däcket.

Måndag 25/5 Scandinavica - Göteborg
Efter båtfrukost, full rusning kring buffén, var det bara att cykla till jobb och dagens workshop.

Klicka på en bild för att förstora den

S3_1318.jpg S3_1319.jpg S3_1320.jpg S3_1321.jpg S3_1322.jpg S3_1323.jpg S3_1324.jpg S3_1325.jpg S3_1326.jpg S3_1327.jpg S3_1328.jpg S3_1329.jpg S3_1330.jpg S3_1331.jpg S3_1332.jpg S3_1333.jpg S3_1334.jpg S3_1335.jpg S3_1336.jpg S3_1337.jpg S3_1338.jpg S3_1339.jpg S3_1340.jpg S3_1341.jpg S3_1342.jpg S3_1343.jpg S3_1344.jpg S3_1345.jpg S3_1346.jpg S3_1347.jpg S3_1348.jpg S3_1349.jpg S3_1350.jpg S3_1351.jpg S3_1352.jpg S3_1353.jpg S3_1354.jpg S3_1355.jpg S3_1356.jpg S3_1357.jpg S3_1358.jpg S3_1359.jpg S3_1360.jpg S3_1361.jpg S3_1362.jpg S3_1363.jpg S3_1364.jpg S3_1365.jpg S3_1366.jpg S3_1367.jpg S3_1368.jpg S3_1369.jpg S3_1370.jpg S3_1371.jpg S3_1372.jpg S3_1373.jpg S3_1374.jpg S3_1375.jpg S3_1376.jpg S3_1377.jpg S3_1378.jpg S3_1379.jpg S3_1380.jpg S3_1381.jpg S3_1382.jpg S3_1383.jpg S3_1384.jpg S3_1385.jpg S3_1386.jpg S3_1387.jpg

Valid HTML 4.01! Valid CSS!