Vi övriga passade på att skaffa lite kontanter i form av Euro i
bankomaten. Sedan bar det iväg uppför Eckernförderstrasse som i
sin tur leder ända fram till kanalen.
Efter fotostopp uppe på bron körde vi tillbaka ner till kanalens södersida. Vi fortsatte på sydsidan inklusive rundtur runt Flemhuder See. Ju närmare Rendsburg vi kom desto sämre blev anläggningsvägen; detta är den klart sämsta (läs ojämnaste) sträckan på hela turen.
Hela denna dag stötte vi grupper med ungdomar dragandes en skrinda full med ölbackar. Verkar var en lokal sed att fira kristihimmelsfärd genom att spela hög musik och dricka mänger av öl från en skrinda längs kanalen. Det tråkiga med detta var att de lämnade efter sig en hel del krossat glas...
Lunchpaus på fisk restaurang i Rade med god öring strax för Rendsburg. Undvik dock att dricka Appfelscholle på detta ställe. Vi startade lunchen vid ett fint utebord, men innan vi fått maten mörknade himlen och de först dropparna från turens ända regn kunde förnimmas. Vi flyttade inomhus och kunde äta i lugn och ro. Lagom tills maten var uppäten var åskskuren så gott som över. Vi drog på regnställen och fortsatte in till Rendsburg.
Vi kom fram till hängfärjan, och tog en lite fotopaus. Den blev
kort eftersom himlen svartnade igen och dropparna började
falla. De 1,5 km till hotellet var precis lite för långt för att
vi skulle klara oss torrskodda till hotellet. Åskvädret brakade
loss rejält mens vi väntade på att bli incheckade och att Harald
kom med nyckeln till cykelgaraget.
Denna kväll avnjöts klassik tysk schnitzel efter en god hemlagad sparrissoppa gjord på färsk sparris. Hotellets förråd av Weissbier tog nästan slut innan vi gick till sängs.
Nattens hotel blev
Schützenheim a Kanal
Itzehoer Chausse 2
24784 Westerrönfeld / Rendsburg
(04331) 8 90 41
www.hotel-schuetzenheim.de
Vid lotsbytesstationen utlovade kartan möjlighet att se klättrande lotsar,
lite av en besvikelse eftersom de flesta båtarna som passerar har
någon bit med låg reling där man givetvis hänger lotstrappan...
Färden fortsatte längs kanalens sydsida till Breiholzfärjan där vi funderade på att ta en en lite drickapaus. Vi var dock lite för tidiga; de höll precis på att öppna. Vi fick fortsätta västerut i motvinden. Här var anläggningsvägen uppriven för ombyggnad så det blev ett par kilometer på en liten parallellväg. Nästa vattenhål var först i Oldenbüttle, där vi fick köra en dryg kilometer söderut från kanalen för att få en klassisk ApfelScholle. Ungdomarna i gänget föredrog Weissbier, tror det fick lite avsmak på den konstiga ApfelSchollen vi fick till första dagens lunch.
Efter pausen var det bara att kämpa på i motvinden på en lååång raksträcka. När vi passerat den nya högbron vid Grünental började vi fundera på lunch, enligt kartan skulle det finnas ett ställe på andra sidan kanalen vid nästa färja (Hohenhörn). Någon konstaterade att Lars backdäck hade börjat spricka på sidorna på ett lite otrevlig sätt. Vi körde vidare till färjan och åkte över, men det var stängt! Det blev till att fortsätta på norrsidan (sol-sidan) till nästa färjeläge (Hochdonn) där det fanns både mat och behövlig cykelverkstad. Men vi åt så fick både Lars och Harald nya bakdäck på cyklarna. Maten var ingen höjdare direkt, men mätta blev vi i alla fall.
Färden gick sedan vidare på norrsidan av kanalen ända fram till vår logi för kvällen. Ett gammalt värdshus i en by som numer, hamnat i utkanten av Brunsbüttel. En äldre, mörkrädd, dam drev stället på egen hand efter att hennes man dött för ett par år sedan. Numera hade hon bara öppet för övernattande cyklister som bokat i förväg.
Efter incheckning och sekvensduschning (fanns bara ett badrum som
alla rummen delade på) tog vi cyklarna ner till centrum och
slussanläggningen. Tyvärr var del fult på det tilltänkta
middagstället så det fick bli en lite tråkigare restaurang precis
intill (med slussutsikt). Vi försökte alla beställa samma rätt,
Schweine Hackse med Sauerkraut, tyvärr fanns det bara 4 protioner
så Harald och Hans kunde smita och äta fisk istället. Efter maten
hann vi med ett kort slussbesök (de stänger åskådarläktaren vid
solnedgången). Mörkercyklingen tillbaka till vårt gasthof gick
bra.
Nattens hotel blev
Gasthof Zur Linde
Westerbütteler Strasse 15
2554 Brunsbüttel
(04852) 1332
Efter frukost körde vi ner till centrum och slussarna igen för att proviantera lite inför dagens cykling. Första halvan av denna dag tog vi varje färja vi såg. Dvs över till sydsidan på färjan närmast slussarna. Sedan tillbaka till norrsidan vid nästa färja (cykelväg saknades på sydsidan eftersom det var hamnområde där).
Åter över till sydsidan i Kudensee, så att vi kunde undvika att
köra i samma spår som dagen innan. Vi fortsatte på denna sida fram
till den nybyggda bron vid Schafstedt. En kombinerad bil, järnväg
och cykelbro. För att slippa den branta backen direkt upp till
bron lämnade vi kanalen och följde vi en cykelled som gick en bit
söder om den uppe bland åkrar och byar. Vi siktade på lite lunch
på kafféet intill norra sidan brofäste där Harald och jag åt glass
förra året. Det var lite lurigt att hitta dit men fram kom vi och
Currywurst med Pommes blev det (besökarna efter oss fick nöja sig
med annan mat eftersom vi åt upp hela lagret). Efter lunchpausen
körde vi ner till kanalens norra sida för vidare färd till
Rendsburg.
Lite paus för att inta "studentfoder" blev det vid slussen i
Gieselau-Kanalen (som förbinder Eideer med Nord-Ostsee
Kanalen). Vi hade tur och fick avnjuta en sluss och bro-öppning.
Tillbaka i Rendsburg körde bort till hälsningsstationen intill hängfärjan och intog en välförtjänt Weissbier. Via hängfärjan åkte vi sedan till det numera för oss välkända hotellet. Kvällen avslutades med en god måltid på den Grekiska restaurangen i grannkvarteret.
Nattens hotel blev
Schützenheim a Kanal
Itzehoer Chausse 2
24784 Westerrönfeld / Rendsburg
(04331) 8 90 41
www.hotel-schuetzenheim.de
Vi startade återfärden genom att åka genom gång och cykeltunneln
under kanalen (svalt och skönt). och följde den norra sidans rutt
(med alla sina krokvägar runt Eider) tills vi slutligen var ute
längs kanalen igen. Fortsatte på samma sida via en liten paus på
Lindenkrug till kanalens slutpunkt i Holtenau. Här köpte vi
biljetter till nästa guidade visning av slussarna och
kanalmuseet. Vi hade nästan två timmar att fördriva innan denna
visning, så vi passade på att avnjuta en enkel lyxmiddag på Hotel
Waffenschmiede.
Har du tillfälle så passa på att följa med på den guidade slussvisningen. Här får man förklaringen till varför slussarna ser ut som de gör med skjutportar (eller dubbla portar som i den gamla slussen i Holtenau).
Efter avslutad guidning tog vi minifärjan över till sydsidan för vidare cykling till färjan. En liten smygpunktering tvingade oss till regelbundna minpauser för att pumpa däcket.