Cykeltur längs Nord-Ostsee-kanalen 2008-07-04 -- 2008-07-08

Till toppnivå albumlistan.

Tät trafik på Kielkanalen

En 3-dagars cykeltur längs östra delen av Nord-Ostsee-kanalen, mera känd som Kielkanalen här i Sverige.
Fredag 4/7 Göteborg - Germanica
Utresa från Göteborg med Stena Germanica direkt efter jobbet kl 19.00. Vi bebodde en utsides 2-bäddshytt på däck 8.
Lördag 5/7 Germanica - Kiel - Rendsburg, 4-5 mil
För att kunna titta på Kiel under inseglingen (och slippa trängas) undvek vi frukostbuffén och åt istället på ett kafé då vi kommet iland.

Efter frukosten i Kiel så började jakten på den cykelkarta som vi via studier på internet visste skulle finnas. Inget napp i första bokhandeln, på turistbyrån var den slutsåld, de tipsade om ett par bokhandlar i närheten som borde ha karta och det stämde. Vi hade tur det var sista exemplaret som vi köpte!
För den intresserade: "Radroute Nord-Ostsee-Kanal", utgiven av Bielefelder Verlag, ISBN 978-3-87073-401-5, pris 9,95 EUR

Efter denna kartjakt var det dag att proviantera lite på närmsta torg (Exerzierplatz), som vi passerade när vi tog oss till Eckernförderstrasse som i sin tur leder ända fram till kanalen. Rökt böckling, skinka, bröd (med massor av vallmofrön) blev dagens inköp. Bron vid Eckernförderstrasse

Med fyllda väskor cyklade vi sedan längs Eckernförderstrasse tills vi var uppe på den gamla bron över kanalen. Här blev det fotstopp. Vi fortsatte över bron och ned på norrsidan av kanalen där vi startade vår resa längs anläggningsvägens två betonghjulspår. Som tur var körde vi sakta, betongen var inte i bästa skick på denna sträcka (snarare var detta den del av anläggningsvägen som var sämst skick av de stäckor vi körde).

Så snart ett fartyg var i sikte blev det fotostopp... (många fartyg blev det).

Lunchpaus Lunchpaus med kameraurladdning vid mötesplatsen mitt emot Flemhuder See. Det finns ett antal numera öde övervakningsstationer längs kanalen (t.ex. vid varje mötesplats), numera styrs och övervakas all trafiken centralt.

Dricka paus på värdhuset Lindenkrug i Gross Königsförde då vi var åter vid kanalen efter en lite men obligatorisk omväg upp i byn.

Vidare västerut längs kanalen till färjan i Sehestedt där vi bytte till sydsidan för att slippa köra sightseeing genom centrala Rendsburg. När vi närmade oss färjeläget och fick färjan i sikte undrade vi vad som stod på, förs låg den till synes stilla mitt i kanalen, sedan började den snurra runt på fläcken varv efter varv men till slut börja färjan körda in till färjeläget på vår sidan. Ut ur färjan välde en hel spelande orkester, utklädda barn i en hästvagn och en massa vanligt folk. Vi hade hamnat mitt i någon form av parad!

Motorvägsbron vid Rendsburg Vi fortsatte på sydsidan av kanalen, under motorvägsbron öster om Rendsburg till nästa färja i östkanten av Rendsburg (samma som vi åkte över med bilen året innan). Vidare på anläggningsvägen längs kanalen, tog dock slut ganska snart men det fanns en stig upp i skogen som vi kunde leda cyklarna vidare på. Till slut kom vi fram till ett övergivet järnvägsspår som vi kunde följa förbi varvsområdet (som var skälet till att anläggningsvägen slutade). Vidare ner till Järnvägsbron, hängfärjan och "båtdiskot", dvs caféet med vidhängande station där man hälsade alla passerande båtar genom att spela deras nationalsång.

Vi trampade vidare med sikte på fotgängar- och cykel-tunneln under kanalen. Missade nedfarten och fick åka tillbaka ett par hundra meter (man skulle följa en liten grusstig upp för en backe i ett snår förbi ett monument för att hitta nedfarten). Vilken härlig svalka det var i tunneln, efter en hel dag i stekande sol. Tyvärr var det fullbelagt på det hotel vi siktat på på sydsidan av kanalen så vi fick ta en tur till i tunneln tillbaka till andra sidan där det låg ett 4-stjärnigt hotel som inte var fullt (114 EUR för ett dubbelrum med frukost). Vi hade passerat ett annat litet hotel strax innan färjan i östra Rendsburg där det fanns rum för 58 EUR, kändes dock inte så lockande, dessutom en bra bit åt fel håll så det fick bli det dyrare alternativet denna natt).

ConventGarten Hotel
Hindenburgstasse 38-42
24768 Rendsburg
0 43 31 59 05 0
www.coventgarten.de

Hängfärjan i Rendsburg Efter att ha installerat oss och vilat en liten stund var det dags för dagens tredje tur genom gångtunneln, denna gång utan cyklar. Vi bokade rum på det andra hotellet till nästa kväll och avnjöt en utsökt grekisk måltid (med Weissbier) på en restaurang intill. Kvällen avslutades med promenad bort till hängfärjan och en lite åktur tur och retur innan vi gick tillbaka till gångtunneln och vårt lyxhotell.

För levande bilder från Rendsburg och kanalen klicka här.

Söndag 6/7 Rendsburg - xx - Rendsburg, 6,3 mil
Vidare västerut längs kanalen så långt som lusten och orken räckte.

Lotsbyte Vi cyklade genom gångtunneln till hotellet på andra sidan där vi checkade in och lämnade den packning som inte behövdes för dagens tur. Första målet var lotsbytesstationen en dryg halvmil öster om Rendsburg. Här utlovade kartan möjlighet att se klättrande lotsar, lite av en besvikelse eftersom de flesta båtarna som passerar har någon bit med låg reling där man givetvis hänger lotstrappan...

Färden fortsatte längs kanalens sydsida till Breiholzfärjan där vi tog en en lite drickapaus. Som vanligt under denna färd så blev det vars en ApfelScholle.

Efter pausen blev det kappcykling med fartygen! Ett fartyg på kanalen kör inte fortare än att man ledigt kan cykla i samma fart. En lååång raksträcka som passade bra för detta. Framme vid nästa färjeförbindelse över kanalen så vi att båtarna stannade upp för att invänta möte. Vi tog färjan över till norrsidan för att få "bättre" bilder. Mötet var bland annat en stor tanker. Många båtar blev det i kanalen.

Gamla brofästet, Schafstedt Vi fortsatte fram till den nybyggada bron vid Schafstedt. En kombinerad bil, järnväg och cykelbro. På väg upp till bron blev det en välbehövlig drickapaus. Man hade sparat lite av den gamla brons fäste på norrsidan och gjort om det till kombinerat monument och utsiktsplats. Efter passage av bron körde vi ner till kanalen igen och påbörjade återfärden till Rendsburg. Denna gång på motsatt sida mot utvägen.

Lite paus för att inta vår massäck blev det vid slussen i Gieselau-Kanalen (som förbinder Eideer med Nord-Ostsee Kanalen). Vi hann precis sätta i oss en bulle innan helgens ända regn i form av en åskskur brakade löst. Regnkläder på och iväg mot Rendsburg igen. Tillbaka vid lotsbytesstationen var regnet över och vi kunde åtegå till normal klädsel.

Nattens hotel blev
Schützenheim a Kanal
Itzehoer Chausse 2
24784 Westerrönfeld / Rendsburg
(04331) 8 90 41
www.hotel-schuetzenheim.de

Måndag 7/7 Rendsburg - Kiel - Germanica, 4-5 mil
Hemfärd från Rendsburg via slussarna i Kiel och Stena Germanica.

En klassisk kanalbild Vi startade återfärden genom att åka med hängfärjan över till centrum och följde den norra sidans rutt (med alla sina krokvägar runt Eider) tills vi slutligen var ute längs kanalen igen. Fortsatte på samma sida via en liten paus på Lindenkrug till färjan i Landwehr där vi bytte till sydsidan. Vi kunde bytt redan vid färjan innan (Sehestedt) där vi bytte sida på utfärden men då hade man fått köra en betydligt längre omväg runt Flemhunder See innan man var tillbaka intill kanalen och vi ville gärna ha lite tid över att studera slussningen i Kiel innan det var dags att köra ombord på Stena Germanica.

Vi fortsatte på sydsidan fram till mötesplatsen vid Suchdorf (precis före bron med Eckernförderstrasse där vi började följa kanalen två dagar tidigare. Här tog vi oss upp till kontrollstationen och avnjöt utsikt samt lunchmackor.

Slussskådning Sista kanal-etappen ner till slussarna i Kiel matchade inte riktigt det kartan antydde, när vi kom fram till ett industriområde var det inte längre möjligt att följa kanalen, vi fick ge oss uppför en brant backe till en cykelväg (grusstig om man skall vara noga) som gick mellan industriområdet ett område som var djurpark. Framme vid den stora motorvägsbron fanns det trappor upp som vi släpade cyklarna uppför. Belöningen var god, härlig utsikt över slussarna och kanalen hade man från cykelbanan uppe på bron.

När vi långt om länge var mätta på utsikten fortsatte vi över bron och ner på kanalens norra sida, samt vidare till slussarna. Tyvärr var det fullt på sista visningen så vi fick trösta oss med en ApfelScholle.

Vi tog minifärjan över till sydsidan där vi letade oss fram till utsiktsplattformen och tillbringade en dryg timme till med att se på slussning.

Hemfärd Slutligen cyklade vi längs Kieler Förde (Kielbukten) ner till Sverigekajen där Stena Germanica väntade på oss. Vi fick vänta runt 20 minuter extra innan avgång, på grund av försenade holländska bussar och getingstungen passagerare som skulle tas iland av ambulans.

Tisdag 8/7 Germanica - Göteborg
Efter båtfrukost, full rusning kring buffén, avnjöt vi ankomsten och angöringen i Göteborg från akterdäck.

Klicka på en bild för att förstora den

S3_0910.jpg S3_0911.jpg S3_0912.jpg S3_0913.jpg S3_0914.jpg S3_0915.jpg S3_0916-a.jpg S3_0917.jpg S3_0918.jpg S3_0919.jpg S3_0920.jpg S3_0921.jpg S3_0922.jpg S3_0924.jpg S3_0925.jpg S3_0926.jpg S3_0927.jpg S3_0928.jpg S3_0929.jpg S3_0930.jpg S3_0932.jpg S3_0933.jpg S3_0934.jpg S3_0935.jpg S3_0936.jpg S3_0937.jpg S3_0938.jpg S3_0939.jpg S3_0940.jpg S3_0941.jpg S3_0942.jpg S3_0943.jpg S3_0944.jpg S3_0946.jpg S3_0947.jpg S3_0948.jpg S3_0949.jpg S3_0950.jpg S3_0951.jpg S3_0952.jpg S3_0953.jpg S3_0954.jpg S3_0955.jpg S3_0956.jpg S3_0957.jpg S3_0958.jpg S3_0960.jpg S3_0961.jpg S3_0962.jpg S3_0963.jpg S3_0964.jpg S3_0965.jpg S3_0966.jpg S3_0967.jpg S3_0968.jpg S3_0969.jpg S3_0970.jpg S3_0972.jpg S3_0973.jpg S3_0974.jpg S3_0975.jpg S3_0976.jpg S3_0977.jpg S3_0978.jpg S3_0979.jpg S3_0980.jpg S3_0981.jpg S3_0982.jpg S3_0983.jpg S3_0984.jpg S3_0985.jpg S3_0986.jpg S3_0987.jpg S3_0988.jpg S3_0989.jpg S3_0990.jpg S3_0991.jpg S3_0992.jpg S3_0994.jpg S3_0995.jpg S3_0996.jpg S3_0997.jpg S3_0998.jpg S3_0999.jpg S3_1000.jpg S3_1001.jpg S3_1002.jpg S3_1003.jpg S3_1004.jpg S3_1005.jpg S3_1006.jpg S3_1007.jpg S3_1008.jpg S3_1009.jpg S3_1010.jpg S3_1011.jpg S3_1012.jpg S3_1013.jpg S3_1014.jpg S3_1015.jpg S3_1017.jpg S3_1018.jpg S3_1019.jpg S3_1020.jpg S3_1021.jpg S3_1022.jpg S3_1023.jpg S3_1024.jpg S3_1025.jpg S3_1026.jpg S3_1027.jpg S3_1028.jpg S3_1029.jpg S3_1030.jpg S3_1032.jpg S3_1033.jpg S3_1034.jpg S3_1035.jpg S3_1036.jpg S3_1037.jpg S3_1038.jpg S3_1039.jpg S3_1040.jpg S3_1041.jpg S3_1042.jpg S3_1043.jpg S3_1044.jpg S3_1045.jpg S3_1047.jpg S3_1048.jpg S3_1049.jpg S3_1050.jpg S3_1051.jpg S3_1052.jpg S3_1053.jpg S3_1054.jpg S3_1055.jpg S3_1056.jpg S3_1057.jpg S3_1058.jpg S3_1059.jpg S3_1060.jpg S3_1061.jpg S3_1063.jpg S3_1064.jpg S3_1065.jpg S3_1066.jpg S3_1067.jpg S3_1068.jpg S3_1069.jpg S3_1070.jpg S3_1071.jpg S3_1072.jpg S3_1073.jpg S3_1074.jpg S3_1075.jpg S3_1076.jpg S3_1077.jpg S3_1078.jpg S3_1079.jpg S3_1080.jpg S3_1081.jpg S3_1082.jpg S3_1083.jpg S3_1084.jpg S3_1085.jpg S3_1086.jpg S3_1087.jpg S3_1088.jpg S3_1089.jpg S3_1090.jpg S3_1091.jpg S3_1092.jpg S3_1095.jpg S3_1096.jpg S3_1097.jpg

Valid HTML 4.01! Valid CSS!