Efter frukosten i Kiel så började jakten på den cykelkarta som vi via
studier på internet visste skulle finnas. Inget napp i första bokhandeln,
på turistbyrån var den slutsåld, de tipsade om ett par bokhandlar i
närheten som borde ha karta och det stämde. Vi hade tur det var sista
exemplaret som vi köpte!
För den intresserade: "Radroute Nord-Ostsee-Kanal", utgiven av
Bielefelder Verlag, ISBN 978-3-87073-401-5, pris 9,95 EUR
Efter denna kartjakt var det dag att proviantera lite på närmsta torg
(Exerzierplatz), som vi passerade när vi tog oss till Eckernförderstrasse
som i sin tur leder ända fram till kanalen. Rökt böckling, skinka, bröd
(med massor av vallmofrön) blev dagens inköp.
Med fyllda väskor cyklade vi sedan längs Eckernförderstrasse tills vi var uppe på den gamla bron över kanalen. Här blev det fotstopp. Vi fortsatte över bron och ned på norrsidan av kanalen där vi startade vår resa längs anläggningsvägens två betonghjulspår. Som tur var körde vi sakta, betongen var inte i bästa skick på denna sträcka (snarare var detta den del av anläggningsvägen som var sämst skick av de stäckor vi körde).
Så snart ett fartyg var i sikte blev det fotostopp... (många fartyg blev det).
Lunchpaus med kameraurladdning vid mötesplatsen mitt emot Flemhuder See.
Det finns ett antal numera öde övervakningsstationer längs kanalen
(t.ex. vid varje mötesplats), numera styrs och övervakas all trafiken centralt.
Dricka paus på värdhuset Lindenkrug i Gross Königsförde då vi var åter vid kanalen efter en lite men obligatorisk omväg upp i byn.
Vidare västerut längs kanalen till färjan i Sehestedt där vi bytte till sydsidan för att slippa köra sightseeing genom centrala Rendsburg. När vi närmade oss färjeläget och fick färjan i sikte undrade vi vad som stod på, förs låg den till synes stilla mitt i kanalen, sedan började den snurra runt på fläcken varv efter varv men till slut börja färjan körda in till färjeläget på vår sidan. Ut ur färjan välde en hel spelande orkester, utklädda barn i en hästvagn och en massa vanligt folk. Vi hade hamnat mitt i någon form av parad!
Vi fortsatte på sydsidan av kanalen, under motorvägsbron öster om
Rendsburg till nästa färja i östkanten av Rendsburg (samma som vi
åkte över med bilen året innan). Vidare på anläggningsvägen längs
kanalen, tog dock slut ganska snart men det fanns en stig upp i
skogen som vi kunde leda cyklarna vidare på. Till slut kom vi fram
till ett övergivet järnvägsspår som vi kunde följa förbi
varvsområdet (som var skälet till att anläggningsvägen
slutade). Vidare ner till Järnvägsbron, hängfärjan och
"båtdiskot", dvs caféet med vidhängande station där man hälsade
alla passerande båtar genom att spela deras nationalsång.
Vi trampade vidare med sikte på fotgängar- och cykel-tunneln under kanalen. Missade nedfarten och fick åka tillbaka ett par hundra meter (man skulle följa en liten grusstig upp för en backe i ett snår förbi ett monument för att hitta nedfarten). Vilken härlig svalka det var i tunneln, efter en hel dag i stekande sol. Tyvärr var det fullbelagt på det hotel vi siktat på på sydsidan av kanalen så vi fick ta en tur till i tunneln tillbaka till andra sidan där det låg ett 4-stjärnigt hotel som inte var fullt (114 EUR för ett dubbelrum med frukost). Vi hade passerat ett annat litet hotel strax innan färjan i östra Rendsburg där det fanns rum för 58 EUR, kändes dock inte så lockande, dessutom en bra bit åt fel håll så det fick bli det dyrare alternativet denna natt).
ConventGarten Hotel
Hindenburgstasse 38-42
24768 Rendsburg
0 43 31 59 05 0
www.coventgarten.de
Efter att ha installerat oss och vilat en liten stund var det dags
för dagens tredje tur genom gångtunneln, denna gång utan
cyklar. Vi bokade rum på det andra hotellet till nästa kväll och
avnjöt en utsökt grekisk måltid (med Weissbier) på en restaurang
intill. Kvällen avslutades med promenad bort till hängfärjan och
en lite åktur tur och retur innan vi gick tillbaka till
gångtunneln och vårt lyxhotell.
För levande bilder från Rendsburg och kanalen klicka här.
Vi cyklade genom gångtunneln till hotellet på andra sidan där vi
checkade in och lämnade den packning som inte behövdes för dagens
tur. Första målet var lotsbytesstationen en dryg halvmil öster om
Rendsburg. Här utlovade kartan möjlighet att se klättrande lotsar,
lite av en besvikelse eftersom de flesta båtarna som passerar har
någon bit med låg reling där man givetvis hänger lotstrappan...
Färden fortsatte längs kanalens sydsida till Breiholzfärjan där vi tog en en lite drickapaus. Som vanligt under denna färd så blev det vars en ApfelScholle.
Efter pausen blev det kappcykling med fartygen! Ett fartyg på kanalen kör inte fortare än att man ledigt kan cykla i samma fart. En lååång raksträcka som passade bra för detta. Framme vid nästa färjeförbindelse över kanalen så vi att båtarna stannade upp för att invänta möte. Vi tog färjan över till norrsidan för att få "bättre" bilder. Mötet var bland annat en stor tanker. Många båtar blev det i kanalen.
Vi fortsatte fram till den nybyggada bron vid Schafstedt. En
kombinerad bil, järnväg och cykelbro. På väg upp till bron blev
det en välbehövlig drickapaus. Man hade sparat lite av den gamla
brons fäste på norrsidan och gjort om det till kombinerat monument
och utsiktsplats. Efter passage av bron körde vi ner till kanalen
igen och påbörjade återfärden till Rendsburg. Denna gång på
motsatt sida mot utvägen.
Lite paus för att inta vår massäck blev det vid slussen i Gieselau-Kanalen (som förbinder Eideer med Nord-Ostsee Kanalen). Vi hann precis sätta i oss en bulle innan helgens ända regn i form av en åskskur brakade löst. Regnkläder på och iväg mot Rendsburg igen. Tillbaka vid lotsbytesstationen var regnet över och vi kunde åtegå till normal klädsel.
Nattens hotel blev
Schützenheim a Kanal
Itzehoer Chausse 2
24784 Westerrönfeld / Rendsburg
(04331) 8 90 41
www.hotel-schuetzenheim.de
Vi startade återfärden genom att åka med hängfärjan över till
centrum och följde den norra sidans rutt (med alla sina krokvägar
runt Eider) tills vi slutligen var ute längs kanalen igen.
Fortsatte på samma sida via en liten paus på Lindenkrug till
färjan i Landwehr där vi bytte till sydsidan. Vi kunde bytt redan
vid färjan innan (Sehestedt) där vi bytte sida på utfärden men då
hade man fått köra en betydligt längre omväg runt Flemhunder See
innan man var tillbaka intill kanalen och vi ville gärna ha lite
tid över att studera slussningen i Kiel innan det var dags att
köra ombord på Stena Germanica.
Vi fortsatte på sydsidan fram till mötesplatsen vid Suchdorf (precis före bron med Eckernförderstrasse där vi började följa kanalen två dagar tidigare. Här tog vi oss upp till kontrollstationen och avnjöt utsikt samt lunchmackor.
Sista kanal-etappen ner till slussarna i Kiel matchade inte
riktigt det kartan antydde, när vi kom fram till ett
industriområde var det inte längre möjligt att följa kanalen, vi
fick ge oss uppför en brant backe till en cykelväg (grusstig om
man skall vara noga) som gick mellan industriområdet ett område
som var djurpark. Framme vid den stora motorvägsbron fanns det
trappor upp som vi släpade cyklarna uppför. Belöningen var god,
härlig utsikt över slussarna och kanalen hade man från cykelbanan
uppe på bron.
När vi långt om länge var mätta på utsikten fortsatte vi över bron och ner på kanalens norra sida, samt vidare till slussarna. Tyvärr var det fullt på sista visningen så vi fick trösta oss med en ApfelScholle.
Vi tog minifärjan över till sydsidan där vi letade oss fram till utsiktsplattformen och tillbringade en dryg timme till med att se på slussning.
Slutligen cyklade vi längs Kieler Förde (Kielbukten) ner till
Sverigekajen där Stena Germanica väntade på oss. Vi fick vänta
runt 20 minuter extra innan avgång, på grund av försenade
holländska bussar och getingstungen passagerare som skulle tas
iland av ambulans.