Semesterresa till Budapest 22/7 - 30/7 2007

Till toppnivå albumlistan.

Panorama från Örnnästet (Kehlstein)

22/7 Göteborg - Brunsbüttel Bil + Färja + Bil
Hängfärjan i Rendsburg Jag blev hämtad med bilen hemma vid 6 tiden för vidare färd med Stena Carisma kl 07:00 till Fredrikshamn. Vi körde söderut genom Jylland på E45:an. För att bryta motorvägstristessen gjorde vi en liten avstickare in till Randers centrum (här finns ju en tillverkare av tåg). När vi passerat gränsen och var i Tyskland så blev det en liten rundtur in i centrala Flensburg för att sträcka på benen och inta dagens andra cappuccino.

Sedan vidare till dagens första egentliga mål, Rendsburg för att se på hängfärjan över Kielkanalen. Färjan hänger i vajrar under en gigantisk järnvägsviadukt över kanalen (segelfri höjd 40 meter). Tyvärr pågick för tillfället underhåll av färjan så vi kunde inte åka med den över kanalen. Frågan är om vi hade haft tålamod att invänta plats om färjan varit igång, den tar bara fyra bilar åt gången och avgår fyra gånger i timmen (dvs 16 bilar per timme). Istället fick det bli en närbelägen vanlig färja (med kapacitet för 8 bilar). Vi följde sedan Nord Ostsee kanalen (Kielkanalen på svenska) upp mot Elbe och Brunsbüttel. Detta innebar ytterligare ett antal passager över kanalen på systerfärjor till den första.

Dagen övernattning blev på Schleusen - Hotel GmbH. Efter att ha checkat in gick vi ner till de gigantiska slussarna och intog vad vi trodde skulle vara veckans sista färska fisk på en restaurang precis vid vattnet ovanför slussarna. Många stora (och små) containerfartyg passerade innan maten var uppäten.

23/7 Brunsbüttel - Hamburg - Lüneburgerheden - Goslar Bil
Containerbåt på Elbe På morgonen startade vi färden österut på småvägar längs Elbes norra strand. Vi passerade bland annat Vattenfalls för stunden beryktade (och stängda) kärnkraftverk i Brunsbüttel. Fann även ytterligare ett kärnkraftverk längs denna vägsträcka. Oftast såg man inte mycket av floden eftersom den var omgiven av höga vallar och här och där stolpar som visade hur högt vattnet nått vid olika översvämningar. Kort paus i Glückstadt för att inhandla lite bullar (med mörka vallmofrö så klart) att ha till lunch.

Bilhissen i gamla Elbetunneln, Hamburg Dagen huvudattraktion var Hamburg och där framförallt den gamla biltunneln under Elbe. Vi körde in i Hamburg från väster genom de riktigt lyxiga kvarteren. Passade på att ta en liten lunchpaus i en park i dessa kvarter med fin utsikt över delar av den jättelika containerhamnen. Sedan tog vi oss in i själva centrum letandes efter tunnelnedfarten, på vägen dit passade vi på att "dra en repa" på reperbahn. Det är inte mycket kvar som påminner om den förfallna miljö som Guillou beskriver i "Den demokratiske terroristen". Till slut hittade en parkering i närheten av tunnelmynningen, tog trappan ner och vandrade fram och tillbaka genom tunneln. Vi kunde inte motstå att även göra resan med bilen så det fick bli bilhissen ner, genom tunneln och upp igen i frihamnen.

Vi trasslade oss ut ur frihamnen (passerade tullkontroll, dock utan att bli stoppade) och vidare mot Maschen, strax sydost om Hamburg) där den gigantisk rangerbangården finns.

Rangerbangården i Maschen Framme i Maschen kunde jag konstatera att vi var långt ifrån de ända "tågskådarna" på plats på bron över ena delen av rangerbangården. Helt ofattbart stort. När vi sett oss mätta (och ätet oss mätta) så bar det vidare på den vältrafikerade väg 4 över Lüneburgerheden till Goslar. Låt dig inte missledas av namnet, Lüneburgerheden, idag är detta ett stort skogsområde och inte en hed.

Hotel Pfälzer Hof I Goslar stannade vi på första "bästa" gasthaus, Hotel Pfälzer Hof, på Mauerstrasse. Harald hade bott där för ett 10 tal år sedan och sedan dess verkar det bara ha förfallet (mycket familjärt, vi var årets tredje gäster!).

24/7 Goslar - Harz - Mühlhausen - Thyringen - Rothenburg o.d.T. Bil
Gränsmonument Vi börjar dagen med en torgrunda i Goslar där vi inhandlar bullar och pålägg till dagens lunch / mellanmål. Sedan bär det iväg genom de vilda Harzbergen. Ett litet stopp i Clausthal-Zellerfeld för att bunkra vatten.

Dagen tema är att försöka se vad som återstår av den Tysk-Tyska gränsen, dvs gränsen mellan Öst- (DDR) och Väst- (BRD) Tyskland. Förmiddagens gränspassage vid Bad Sachsa var det lilla gränsmuseet tyvärr stängt (endast öppet om söndagarn eller vad det nu var). Vi fortsatte längs den gamla gränsen till strax före Neuhof där vi tog av på en liten väg söderut. Efter bara ett par hundra meter var vi framme vid det som återstod av den gamla gränsen; en liten minnessten och betongplattorna som utgjort den gammal patrullvägen på Öst-sidan. Vi körde ner till närmsta by i gamla öst, här fanns en hel del orenoverade hus kvar och tillbaka igen genom Neuhof och vidare österut till precis före Walkenried (Walkenried Teiche) där vi stannade till och tog en promenad mot det håll som vi trodde gränsen fanns åt längs "Am Röseberg". Vi passerade ett par STORA "villor" och kom så småningom fram till en nyrenoverad järnväg.

Vi fortsatte söderut genom Thyringen via Obersachswerfen, Immenrode, Keula till Mühlhausen där det blev glasslunch. En gigantisk Italiensk glassportion med Amarettolikör i mitten av en glasskula gjord på ett par olika sorters klass. Medans vi avnjöt glassen kom en hel skolklass och skulle ha glasstrutar, vilken ordning och effektivitet! Efter glassen en kort promenad för att beskåda staden och dess ringmur.

Vidare söderut från Mühlhausen till Eisenach och sedan väg 19 ner till Meiningen och den nybyggda motorvägen (E48, eller 70) som vi följde västerut för att vid Würzburg byta till E45 (7) vidare söderut ner till dagen mål, Rothenburg ob der Tauber. Bevakningstorn vid Behrungen Men innan vi kom till Würzburg gjorde vi en liten avstickare till "Deutsch-deutsches Freilandsmusem" vid Behrungen, den södra gränsen mellan Öst- och Väst-tyskland. Vi körde av motorvägen vid Queienfeld och rakt söder ut ett par kilometer innan det var dags för en vänstersväng (västerut) in på en liten liten väg som bar fram till museet. Här fanns det ett bevarat (Öst-)bevakningstorn och en patrullbil som blickfång. I själva verket är det ett friluftsmuseum med staket, bunkrar, bommar mm på sina originalplatser. Finns även tre stopp till som tillhör museet t.ex. ett spaningstorn som väst hade inrymt i toppen av en silo några kilometer bort.

Stadsmuren i Rothenburg ob der Tauberer Slutligen körde vi sista biten via Schweinfurt fram till Rothenburg ob der Tauberer, en av få tyska städer med en bevarad ringmur som omsluter hela den gamla staden och som man till stor del kan vandra uppe på. Det blev en kvällspromenad med många bilder från ringmuren följt av en utsökt lokal specialitet, fläsklägg med surkål, på en utmärkt bakgatukrog som verkar ha mer lokalbefolkning än turister som gäster. Natten tillbringades på Hotel Gasthof zur Linde in Rothenburg som vi ringde till och bokade rum hos någon timme innan vi kom fram för att vara på den säkra sidan. Hade nog egentligen inte behövts med tanke på hur glest besatt det var på i princip alla ställen där vi övernattade (vi reste ju veckan innan den Tyska industrisemestern började).

25/7 Rothenburg o.d.T. - Nürnberg - Ingolstadt - Bad Kissingen - München - Rosenheim - Berchtesgaden Bil
Efter en morgonpromenad, med bullproviantering i Rothenburg var det dags att ge sig iväg. Eftersom vi hade långt kvar och inte så många dagar fick det bli autobahn denna dag.

Alperna i sikte Första etappmålet var Nürnberg där vi tänkte besöka något köpcentrum i utkanten av staden på jakt efter en ny kylbox. Dock hittade vi inte vad vi sökte, blev däremot tipsade om att det borde finnas i Ingolstadt som vi ju ändå skulle passera. Det ända vi hittade i Ingolstadt var fabriksbutiker som sålde kläder (och inte var det billigt ihäller), inga kylboxar så långt ögat nådde. Från Nürnberg körde vi E45 (9) söderut, via Ingolstadt, rundade München och fortsatte österut på E45 (8) som sedermera blev E52 och E60. Vi lämnade autobahn och tog väg 306 sydost ut mot Berchtesgaden strax väster om Salzburg. Härligt att vara tillbaka på småvägar igen och ett helt fantastiskt landskap; skulle gärna stannat flera dagar i dessa trakter. Vy från Berchtesgaden Vi tog in på Hotel Wittelsbach och njöt av skymningen från vår balkon med utmärkt utsikt över fjällen.

26/7 Berchtesgaden - Kehlstein - Hannenkam - Hallein - Bad Aussee Bil
Örnnästet Vi började dagen med en utmärkt frukost för att sendan vara bland de första besökarna upp till Örnnästet (Kehlstein). Vi stannade 2,5 timmar där uppe. Väl nere igen besökte vi även museet som berättade historien om Berchtesgaden under 2:a världskriget (detta var Hitlers sommarparadis och rikets "Karlsborg" dvs det var här ledningen skulle söka skydd om Berlin föll. Det finn över 6 km tunnlar / skyddsrum under byn och man fick besöka en lite del av dessa.

Efter Örnnästet tog vi turistvägen längs Hannenkam inklusive en lång promenad längs själva kammen. Fantastisk utsikt ner mot Hallein och Salzburg. När vi fått nog av alla vyer så körde vi ner till Hallein och tog oss en banana-split (bästa jag någonsin fått) innan vi for vidare upp genom Salzkammergut till Bad Ausse.

27/7 Bad Aussee - Bruck - Pöllau - Schachendorf - Szombathely - Bükfördo - Budapest - Gödöllö Bil
Bruck Vi for i österled genom Österrike utan att köra en ända meter motorväg. Lunchpaus i Bruck innan vi gav oss upp på fjällvägarna via Pöllau till Hartberg. Näst stopp var gränsstationen väster om Szombathely. Väl inne i Ungern bar det iväg norrut till Bük där vi skulle plocka upp resten av den Lüningska familjen vid ett kurhotell (Radisson SAS Birdland Resort & Spa Bükfördo). Efter lite cappuccino bar det iväg till Gödöllö via Budapest. Eftersom det inte ännu finns någon ringväg runt Budapest (klar om något år) fick jag en guidad tur genom centrum bland annat via kedjebron.
28/7 Gödöllö - Budapest Tåg
Stadsplanering med perspektiv, Östra station. En lugn morgon med en lite tur i svärföräldrarnas trädgård där allt odlas och trivs (trots 4 veckors torka och 40 gradig värme ser det bra ut). Harald och jag tar tåget in till Budapest där vi besöker Terrormuseet.
29/7 Budapest Tåg
Budpest slott Förmiddagen ägnar jag mig åt att strosa till och runt i det världsarvsutmärkta Slottet. Efter lunch och middagsvila (måste ju upp för 4 nästa dag för att ta mig till flyget) åker jag till parken med Budapest stora Spa och strosar runt här, tittar bland annat på Olof Palmes gata, och Millenium monumentet.
30/7 Budapest - Säve Taxi, Flyg, Buss
Upp i svinottan (för 4), taxi till flygplatsen. På Säve 9:20, 10 minuter innan vi skulle vara där. Men vad hjälpte det när man fick vänta nästan 40 minuter på att få det incheckade bagaget!
Panorama från Örnnästet (Kehlstein)

Klicka på en bild för att förstora den

S3_0436.jpg S3_0437.jpg S3_0438.jpg S3_0439.jpg S3_0440.jpg S3_0441.jpg S3_0442.jpg S3_0443.jpg S3_0444.jpg S3_0445.jpg S3_0446.jpg S3_0447.jpg S3_0448.jpg S3_0449.jpg S3_0450.jpg S3_0451.jpg S3_0453.jpg S3_0454.jpg S3_0455.jpg S3_0456.jpg S3_0457.jpg S3_0458.jpg S3_0459.jpg S3_0460.jpg S3_0461.jpg S3_0462.jpg S3_0463.jpg S3_0464.jpg S3_0465.jpg S3_0466.jpg S3_0467.jpg S3_0468.jpg S3_0469.jpg S3_0470.jpg S3_0471.jpg S3_0472.jpg S3_0473.jpg S3_0474.jpg S3_0475.jpg S3_0476.jpg S3_0477.jpg S3_0478.jpg S3_0479.jpg S3_0480.jpg S3_0481.jpg S3_0482.jpg S3_0483.jpg S3_0484.jpg S3_0485.jpg S3_0486.jpg S3_0487.jpg S3_0488.jpg S3_0489.jpg S3_0490.jpg S3_0491.jpg S3_0492.jpg S3_0493.jpg S3_0494.jpg S3_0496.jpg S3_0497.jpg S3_0498.jpg S3_0499.jpg S3_0500.jpg S3_0501.jpg S3_0502.jpg S3_0503.jpg S3_0504.jpg S3_0505.jpg S3_0506.jpg S3_0507.jpg S3_0508.jpg S3_0509.jpg S3_0510.jpg S3_0512.jpg S3_0513.jpg S3_0514.jpg S3_0515.jpg S3_0516.jpg S3_0517.jpg S3_0518.jpg S3_0519.jpg S3_0520.jpg S3_0521.jpg S3_0522.jpg S3_0523.jpg S3_0524.jpg S3_0525.jpg S3_0526.jpg S3_0527.jpg S3_0528.jpg S3_0529.jpg S3_0530.jpg S3_0531.jpg S3_0532.jpg S3_0533.jpg S3_0534.jpg S3_0535.jpg S3_0536.jpg S3_0537.jpg S3_0538.jpg S3_0539.jpg S3_0540.jpg S3_0541.jpg S3_0542.jpg S3_0543.jpg S3_0544.jpg S3_0545.jpg S3_0546.jpg S3_0547.jpg S3_0548.jpg S3_0550.jpg S3_0551.jpg S3_0552.jpg S3_0553.jpg S3_0554.jpg S3_0555.jpg S3_0556.jpg S3_0557.jpg S3_0558.jpg S3_0559.jpg S3_0560.jpg S3_0561.jpg S3_0562.jpg S3_0563.jpg S3_0564.jpg S3_0565.jpg S3_0566.jpg S3_0567.jpg S3_0568.jpg S3_0569.jpg S3_0570.jpg S3_0571.jpg S3_0572.jpg S3_0573.jpg S3_0574.jpg S3_0575.jpg S3_0576.jpg S3_0577.jpg S3_0578.jpg S3_0579.jpg S3_0580.jpg S3_0581.jpg S3_0582.jpg S3_0583.jpg S3_0584.jpg S3_0585.jpg S3_0586.jpg S3_0587.jpg S3_0588.jpg S3_0589.jpg S3_0590.jpg S3_0591.jpg S3_0592.jpg S3_0593.jpg S3_0594.jpg S3_0595.jpg S3_0596.jpg S3_0597.jpg S3_0598.jpg S3_0599.jpg S3_0600.jpg S3_0601.jpg S3_0602.jpg S3_0603.jpg S3_0604.jpg S3_0605.jpg S3_0606.jpg S3_0607.jpg S3_0608.jpg S3_0609.jpg S3_0610.jpg S3_0611.jpg S3_0612.jpg S3_0613.jpg S3_0614.jpg S3_0615.jpg S3_0616.jpg S3_0623.jpg S3_0628.jpg S3_0631.jpg S3_0632.jpg S3_0633.jpg S3_0634.jpg S3_0635.jpg S3_0636.jpg S3_0637.jpg S3_0638.jpg S3_0639.jpg S3_0640.jpg S3_0641.jpg S3_0642.jpg S3_0643.jpg S3_0644.jpg S3_0645.jpg S3_0646.jpg S3_0647.jpg S3_0648.jpg S3_0649.jpg S3_0650.jpg S3_0651.jpg S3_0652.jpg S3_0653.jpg S3_0654.jpg S3_0655.jpg S3_0656.jpg S3_0657.jpg S3_0658.jpg S3_0659.jpg S3_0660.jpg S3_0661.jpg S3_0662.jpg S3_0663.jpg S3_0664.jpg S3_0665.jpg S3_0666.jpg S3_0667.jpg S3_0668.jpg S3_0669.jpg S3_0670.jpg S3_0671.jpg S3_0672.jpg S3_0673.jpg S3_0674.jpg S3_0675.jpg S3_0676.jpg S3_0677.jpg S3_0678.jpg S3_0679.jpg S3_0680.jpg S3_0681.jpg S3_0682.jpg S3_0683.jpg S3_0684.jpg S3_0685.jpg S3_0686.jpg S3_0688.jpg S3_0689.jpg S3_0690.jpg S3_0691.jpg S3_0692.jpg S3_0693.jpg S3_0694.jpg S3_0695.jpg S3_0696.jpg S3_0697.jpg S3_0698.jpg S3_0699.jpg S3_0700.jpg S3_0701.jpg S3_0702.jpg S3_0703.jpg S3_0704.jpg S3_0705.jpg S3_0706.jpg S3_0707.jpg S3_0708.jpg S3_0709.jpg S3_0710.jpg S3_0711.jpg S3_0712.jpg S3_0713.jpg S3_0714.jpg S3_0715.jpg S3_0716.jpg S3_0717.jpg S3_0718.jpg S3_0719.jpg S3_0720.jpg S3_0721.jpg S3_0722.jpg

Valid HTML 4.01! Valid CSS!