Sedan vidare till dagens första egentliga mål, Rendsburg för att se på hängfärjan över Kielkanalen. Färjan hänger i vajrar under en gigantisk järnvägsviadukt över kanalen (segelfri höjd 40 meter). Tyvärr pågick för tillfället underhåll av färjan så vi kunde inte åka med den över kanalen. Frågan är om vi hade haft tålamod att invänta plats om färjan varit igång, den tar bara fyra bilar åt gången och avgår fyra gånger i timmen (dvs 16 bilar per timme). Istället fick det bli en närbelägen vanlig färja (med kapacitet för 8 bilar). Vi följde sedan Nord Ostsee kanalen (Kielkanalen på svenska) upp mot Elbe och Brunsbüttel. Detta innebar ytterligare ett antal passager över kanalen på systerfärjor till den första.
Dagen övernattning blev på Schleusen - Hotel GmbH. Efter att ha checkat in gick vi ner till de gigantiska slussarna och intog vad vi trodde skulle vara veckans sista färska fisk på en restaurang precis vid vattnet ovanför slussarna. Många stora (och små) containerfartyg passerade innan maten var uppäten.
Dagen huvudattraktion var Hamburg och där framförallt den gamla
biltunneln under Elbe. Vi körde in i Hamburg från väster genom de
riktigt lyxiga kvarteren. Passade på att ta en liten lunchpaus i
en park i dessa kvarter med fin utsikt över delar av den jättelika
containerhamnen. Sedan tog vi oss in i själva centrum letandes
efter tunnelnedfarten, på vägen dit passade vi på att "dra en
repa" på reperbahn. Det är inte mycket kvar som påminner om den
förfallna miljö som Guillou beskriver i "Den demokratiske
terroristen". Till slut hittade en parkering i närheten av
tunnelmynningen, tog trappan ner och vandrade fram och tillbaka
genom tunneln. Vi kunde inte motstå att även göra resan med bilen
så det fick bli bilhissen ner, genom tunneln och upp igen i
frihamnen.
Vi trasslade oss ut ur frihamnen (passerade tullkontroll, dock utan att bli stoppade) och vidare mot Maschen, strax sydost om Hamburg) där den gigantisk rangerbangården finns.
Framme i Maschen kunde jag konstatera att vi var långt ifrån de
ända "tågskådarna" på plats på bron över ena delen av
rangerbangården. Helt ofattbart stort. När vi sett oss mätta (och
ätet oss mätta) så bar det vidare på den vältrafikerade väg 4 över
Lüneburgerheden till Goslar. Låt dig inte missledas av namnet,
Lüneburgerheden, idag är detta ett stort skogsområde och
inte en hed.
I Goslar stannade vi på första "bästa" gasthaus, Hotel Pfälzer
Hof, på Mauerstrasse. Harald hade bott där för ett 10 tal år sedan
och sedan dess verkar det bara ha förfallet (mycket familjärt, vi var
årets tredje gäster!).
Dagen tema är att försöka se vad som återstår av den Tysk-Tyska gränsen, dvs gränsen mellan Öst- (DDR) och Väst- (BRD) Tyskland. Förmiddagens gränspassage vid Bad Sachsa var det lilla gränsmuseet tyvärr stängt (endast öppet om söndagarn eller vad det nu var). Vi fortsatte längs den gamla gränsen till strax före Neuhof där vi tog av på en liten väg söderut. Efter bara ett par hundra meter var vi framme vid det som återstod av den gamla gränsen; en liten minnessten och betongplattorna som utgjort den gammal patrullvägen på Öst-sidan. Vi körde ner till närmsta by i gamla öst, här fanns en hel del orenoverade hus kvar och tillbaka igen genom Neuhof och vidare österut till precis före Walkenried (Walkenried Teiche) där vi stannade till och tog en promenad mot det håll som vi trodde gränsen fanns åt längs "Am Röseberg". Vi passerade ett par STORA "villor" och kom så småningom fram till en nyrenoverad järnväg.
Vi fortsatte söderut genom Thyringen via Obersachswerfen, Immenrode, Keula till Mühlhausen där det blev glasslunch. En gigantisk Italiensk glassportion med Amarettolikör i mitten av en glasskula gjord på ett par olika sorters klass. Medans vi avnjöt glassen kom en hel skolklass och skulle ha glasstrutar, vilken ordning och effektivitet! Efter glassen en kort promenad för att beskåda staden och dess ringmur.
Vidare söderut från Mühlhausen till Eisenach och sedan väg 19 ner
till Meiningen och den nybyggda motorvägen (E48, eller 70) som vi
följde västerut för att vid Würzburg byta till E45 (7) vidare
söderut ner till dagen mål, Rothenburg ob der Tauber.
Men innan vi kom till Würzburg gjorde vi en liten avstickare till
"Deutsch-deutsches Freilandsmusem" vid Behrungen, den södra
gränsen mellan Öst- och Väst-tyskland. Vi körde av motorvägen vid
Queienfeld och rakt söder ut ett par kilometer innan det var dags
för en vänstersväng (västerut) in på en liten liten väg som bar
fram till museet. Här fanns det ett bevarat (Öst-)bevakningstorn
och en patrullbil som blickfång. I själva verket är det ett
friluftsmuseum med staket, bunkrar, bommar mm på sina
originalplatser. Finns även tre stopp till som tillhör museet
t.ex. ett spaningstorn som väst hade inrymt i toppen av en silo
några kilometer bort.
Slutligen körde vi sista biten via Schweinfurt fram till
Rothenburg ob der Tauberer, en av få tyska städer med en bevarad
ringmur som omsluter hela den gamla staden och som man till stor
del kan vandra uppe på. Det blev en kvällspromenad med många
bilder från ringmuren följt av en utsökt lokal specialitet,
fläsklägg med surkål, på en utmärkt bakgatukrog som verkar ha mer
lokalbefolkning än turister som gäster.
Natten tillbringades på Hotel Gasthof zur
Linde in Rothenburg som vi ringde till och bokade rum hos
någon timme innan vi kom fram för att vara på den säkra
sidan. Hade nog egentligen inte behövts med tanke på hur glest
besatt det var på i princip alla ställen där vi övernattade (vi
reste ju veckan innan den Tyska industrisemestern började).
Första etappmålet var Nürnberg där vi tänkte besöka något
köpcentrum i utkanten av staden på jakt efter en ny kylbox. Dock
hittade vi inte vad vi sökte, blev däremot tipsade om att det
borde finnas i Ingolstadt som vi ju ändå skulle passera. Det ända
vi hittade i Ingolstadt var fabriksbutiker som sålde kläder (och
inte var det billigt ihäller), inga kylboxar så långt ögat nådde.
Från Nürnberg körde vi E45 (9) söderut, via Ingolstadt, rundade
München och fortsatte österut på E45 (8) som sedermera blev E52
och E60. Vi lämnade autobahn och tog väg 306 sydost ut mot
Berchtesgaden strax väster om Salzburg. Härligt att vara tillbaka
på småvägar igen och ett helt fantastiskt landskap; skulle gärna
stannat flera dagar i dessa trakter.
Vi tog in på
Hotel Wittelsbach och njöt av skymningen från vår balkon med
utmärkt utsikt över fjällen.
Efter Örnnästet tog vi turistvägen längs Hannenkam inklusive en lång promenad längs själva kammen. Fantastisk utsikt ner mot Hallein och Salzburg. När vi fått nog av alla vyer så körde vi ner till Hallein och tog oss en banana-split (bästa jag någonsin fått) innan vi for vidare upp genom Salzkammergut till Bad Ausse.