Semester 2004: R45, Padjelantaleden, Treriksröset, E4

Till toppnivå albumlistan.

På gränsen

17/7 Göteborg - Orsa 52 mil bil
Oreälvensvandrarhem Jag tog bilen och körde iväg längs inlandsvägen (45:an) mot Östersund. Nattläger på Oreälvens vandrarhem strax utanför Orsa.
18/7 Orsa - Östersund 36 mil bil
Färden längs inlandsvägen fortsätter med Östersund som slutmål. Lars ansluter med tåget strax efter 22. Nattläger på STF Jamtli.
19/7 Östersund - Sorsele 37 mil bil
Ännu en bit av 45:an avverkas. Natten tillbringas på STFs vandrarhem i byn.
20/7 Sorsele - Jokkmokk - Kvikkjokk 34 mil bil.
Bilfärden fortsätter till Jokkmokk, där vi besöker Ájtte Svenskt samemuseum. På kvällen kör vi vidare till Kvikjokk där vi är inbokade på Fjällstationen. Totala körsträckan från Göteborg till Kvikkjokk blev 165 mil.
21/7 Kvikkjokk - Njunes - Tarrakaise (22 km)
Ledkartan
Lunch: Kyckling tandoori soppa med extra makaroner.
Middag: Stekt fläsk med potatismos.
Efter en skön båttur (motoreka) bar det iväg längs vägen till Njunes. Det såg ut som att vi följde en gammal ledningsgata genom skogen. Mycket lättgånget. Framme vid Njunes var klockan knapp lunch så vi beslöt oss för att gå vidare de 6-7 kilometrarna till Tarrakaise. Nu började det att gå uppför in i Tarradalens täta och fuktiga björkskog. Det hade regnat minst 50 mm dagen innan och nu var det vindstill med full solsken. Resultatet blev rena bastun, som grädde på moset föddes årets första myggkull.

Det var inte mycket tandoori i lunchsoppan om man säger så. Middagen blev dock bra; som vanligt när det vankas fläsk så fick vi testat brandlarmet. Efter maten fick vi se vår första älg, en fjolårskalv som betade mellan stugan och Tarraälven.

Det var ingen större trängsel i stugorna här på södra Padjelantaleden, förutom vi själva var det som regel bara ett par personer till samt några tältare på väg till / från Sarek.

22/7 Tarrakaise - Såmmarlappa (13 km)
Sommarlappastugan
Lunch: Tortelini con ricotta e spinaci i buljong.
Middag: Lövbiff med potatis (hemtorkat), bearnaisesås.
Vi fortsätter uppför Tarradalen med dess mäktiga grönska. Vid framkomsten blir det en kall avrivning i Tarraätno. Fungerar ganska bra som antimyggmedel. Stugvärden har tidigare varit värd i Pältsastugan vilket är extra intressant för oss med tanke på att vi skall dit så småningom.
23/7 Såmmarlappa - Tarrasluoppai (13 km)
Lunch: Italiensk milanesesoppa med extra pasta.
Middag: Tandoorikryddad lammfärs med ris (hemtorkat).
Äntligen kommer vi upp på kalfjället! Dubbla stugvärdar på plats eftersom det var byte på gång.
24/7 Tarrasluoppai - Tuottar (11 km)
Lunch: Tortelini con Prosiutto e Fromaggion i buljong.
Middag: Köttfärssås ris (hemtorkad).
Delar stuga med massageterapeft från Gävle som vandrat Kungsleden från Abisko till Kvikkjokk med sina kompisar och sedan hade några dagar över. Dessa extradagar blev en flygtur till Ritsem och sedan ensamvandring längs Padjelantaleden tillbaka till Kvikkjokk.
25/7 Tuottar - Staloluokta (18 km)
Lunch: Parmaskinka med potatismos.
Middag: Konserverad kallops med potatis (inköpt i kiosken).
26/7 Dagstur mot Arasluokta - Helikopter till Kvikkjokk (12 km)
Fjällstationen i Kvikkjokk
Lunch: Tomat och basilikasoppa med extra makaroner.
Middag: Pyttipanna med ägg, inköpt på fjällstationen.
27/7 Kvikkjokk - Karesuando 47 mil bil
Färden längs inlandsvägen fortsätter med Karesuando som slutmål.

Morgonens första stopp blir i Porjus där vi besöker både det gamla och det nya vattenkraftverken.

Lunchrast på New Dehli i Gällivare!

Proviantering på Konsum i Svappavara.

Nattläger på STFs vandrarhem i Karesuando.

28/7 Karesuando - Kilpisjärvi - Treriksröset - Pältsastugan 10 mil bil, 13 km vandring
Pältsan Vi lämnar Sverige och kör E78 norrut till Kilpisjärvi. Där hoppar vi på MS Malla som skeppar turister till Treriksröset över själva sjön Kilpisjärvi. Det är runt 2 km att gå till själva Treriksröset (vilken en del tycker är långt). När alla andra gått tillbaka till båten startar vi semesterns andra vandring; till Pältsastugan.
Lunch: Smörgåsar och frukt vid treriksröset.
Middag: Lövbiff med potatis (hemtorkat), bearnaisesås.
29/7 Pältsastugan - Kilpisjärvi - Pajala 25 mil bil, 12 km vandring
Ha med kreditkort eller svenska kronor när du skall betala i en STF-stuga annars blir det dyrt (skamkurs eftersom de inte kan växla förrän säsongen är över).

På natten kommer ett gäng fiskande finnar (som vill basta) och sätter sig och pratar rakt nedanför vårt fönster...

För att få lite variation så går vi tillbaka till Mallas tilläggsplats via en stig som inte passerar Treriksröset.

Vi kör tillbaka till Karesuando och sedan följer vi gränsen på Svenska sidan ner till Pajala. En 110-väg med fler renar en bilar på.

Nattläger på STFs vandrarhem i Pajala.

30/7 Pajala - Levar 57 mil bil
Dagen startade med promenad i Vittula (Pajala).

Burträsk mejeri Bilfärd vidare till Gammelstaden utanför Luleå där jag beökte läderbutiken.

Lunch på restaurang i Luleå; tyvärr missade vi att det fanns en Indisk restaurang precis vid busstorget.

Vidare till Piteå havsbad där Lars testade vattnet. Inte ett ställe som lockar mig; ser ut som vilken gigantisk badfälla som helst (om än det ligger väldigt långt norr ut).

Eftermiddagsfika på kaffe i Skelefteå.

Levar Hotell Avstickare in till Burträsk för att köpa en rejäl bit Västerbottenost i mejeributiken.

Kvälsmat hade vi tänkt oss på den indiska restaurangen i Umeå, men de hade sommarstängt och vandrarhemmet var fullt så vi fortsatte söderut längs E4:an.

Första stället söder om Umeå som hade "säng"-skylt var Levar Hotell, västerbottens äldsta gästgiveri strax utanför Nordmaling. Här fick vi ett rum med två diskreta sängar. Dessutom hade vi sådan tur att vi komm fram i tid innan köket stängde så att vi kunde få oss en rejäl middag.

31/7 Levar - Gävle 41 mil bil
Vi kör vidare söderut längs E4:an. Första avstickaren blir till Höga kusten, Nordingrå och den fantastiska Villa Fraxinus. Villa Fraxinus

Efter en rundtur i området körde vi ut på E4:an igen och vidarer till Sundsvall för Indisk lunch.

Efter lunch blev långkörning ner till Gävle där vi checkade in på STFs vandrarhem Engeltofta strax utanför staden.

Middag på MAX i Gävle.

1/8 Gävle - Göteborg 52 mil bil
Förmiddagen tillbringades på Järnvägsmuseum.

Lunch på Gävles ända indiska restaurang och sedan bar det iväg till Göteborg / Linköping. Jag körde västerut via Avesta, Örebro och sedan E18 resten av vägen till Göteborg.

Total körsträcka blev ungefär 391 mil.

Klicka på en bild för att förstora den

1713.jpg 1714.jpg 1715.jpg 1716.jpg 1717.jpg 1718.jpg 1719.jpg 1720.jpg 1721.jpg 1722.jpg 1723.jpg 1724.jpg 1725.jpg 1726.jpg 1727.jpg 1728.jpg 1729.jpg 1730.jpg 1731.jpg 1732.jpg 1733.jpg 1734.jpg 1735.jpg 1736.jpg 1737.jpg 1738.jpg 1739.jpg 1740.jpg 1741.jpg 1742.jpg 1743.jpg 1744.jpg 1745.jpg 1746.jpg 1747.jpg 1748.jpg 1749.jpg 1750.jpg 1751.jpg 1752.jpg 1753.jpg 1754.jpg 1755.jpg 1756.jpg 1757.jpg 1758.jpg 1759.jpg 1760.jpg 1761.jpg 1762.jpg 1763.jpg 1764.jpg 1765.jpg 1766.jpg 1767.jpg 1768.jpg 1769.jpg 1770.jpg 1771.jpg 1772.jpg 1773.jpg 1774.jpg 1775.jpg 1776.jpg 1777.jpg 1778.jpg 1779.jpg 1780.jpg 1781.jpg 1782.jpg 1783.jpg

Valid HTML 4.01! Valid CSS!